tirsdag, 12 oktober 2021 14:06

Fun facts om Mesternes Mester

REGJERENDE MESTRE: Martine Steller Mortensen, Nicholas Fadler Martinsen, Emil Fadler Kvamme og Gard Jakob Ørka er regjerende mestere og skal forsvare tittelen i Åsgårdstrand. Den eneste som har klar det tidligere er Terje Wang som vant MM både i 2010 og 2011. REGJERENDE MESTRE: Martine Steller Mortensen, Nicholas Fadler Martinsen, Emil Fadler Kvamme og Gard Jakob Ørka er regjerende mestere og skal forsvare tittelen i Åsgårdstrand. Den eneste som har klar det tidligere er Terje Wang som vant MM både i 2010 og 2011. FOTO: Morten Jensen
Mye kan sies om Mesternes Mester som starter fredag 15. oktober. Og en del kan uttrykkes i navn og tall. Her er en del fakta.

136 seilere fordelt på 34 lag er klare til å ta fatt på Mesternes Mester 2021. Det er rekordmange lag som kommer til Åsgårdstrand fredag 16. oktober – det har aldri tidligere vært med over 30 lag. 24 seilforeninger fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord er representert. Det er flest deltagere fra KNS, som er representert med hele 37 seilere. Det vil si at over 27 prosent av seilerne kommer fra KNS.

17 seilere kommer fra Tønsberg, mens hele 10 seilere kommer fra Grimstad Seilforening. Foreningen er representert med tre skippere – så mange seilere fra Grimstad har aldri tidligere konkurrert i Mesternes Mester før. De ti seilerne utgjør 7,2 prosent av foreningens totale medlemstall.

Ran, Asker og Bærum har med seks seilere hver. De seks Asker-seilerne utgjør om lag seks promille av foreningens samlede medlemstall.

En kvinneandel på 18,5 prosent

Mesternes Mester er knyttet til skippere eller kapteiner eller hva man velger å kalle dem. Det er ett navn som kvalifiserer seg til Mesternes Mester. Disse skipperne må ha med seg minst halvparten av det laget som stod bak prestasjonen som gjør dem kvalifisert til å delta. En skipper behøver nødvendigvis ikke være rormann om bord på laget, men har man kvalifisert seg i en enmannsjolle eller på brett, må den seileren som stod for prestasjonen, være rormann i Mesternes Mester. Ut over seg selv kan disse enmannsjolleseilerne velge hvem de vil ha med seg.

Blant de 136 seilerne er det 25 damer. Det gir en kvinneandel på 18,5 prosent. To jenteklasser, Optimist jenter og slalom brett for damer, er ikke med ettersom ingen av medaljevinnerne kunne stille til start. 18,5 er fortsatt langt unna det generelle målet om en kvinneandel på 40 prosent i norsk seilsport.

Blant de 36 skipperne er det fem damer. Ett lag, med Marie Jacobsen Lepperød som skipper, består kun av damer. I to lag er det 75 prosent damer, i fire er det femti/femti, mens det er en av fire seilere som er dame på syv lag. 22 lag er rene manne-lag.

Gamle og unge i skjønn forening

Den yngste skipperen er Una Bryhni Utheim som er 16 år. Hun representerer ILCA 4 Jenter-klassen. Den eldste skipperen er 70 år gamle Morten Jensen fra Andunge-klassen. Det laget som har den høyeste gjennomsnittsalderen, er Kristian Nergaard skipper for. Gjennomsnittet om bord hos ham er 54,5 år.

ILCA 6 gutter-laget med Oscar Nøttingnes Skovly som skipper, har den yngste gjennomsnittsalderen på 17,6 år. Om bord i 29er-laget til Cornelia Fure er de bitte lite grann eldre – 17,9 år, mens snittalderen om bord hos Marie Jacobsen Lepperød er så vidt over 18 år.

Disse tre lagene kjemper om å bli U19-mestere i Mesternes Mester. Det er en egen premie. For å være med å kjempe om den tittelen, må alle om bord være under 19 år (født i 2002 eller tidligere).

Knapt halvparten av deltagerne – 44 prosent – i Mesternes Mester er 30 år eller yngre. 33 prosent er mellom 31 og 50 år, mens 23 prosent er 51 år eller eldre.

Noen med metall – andre uten

Deltagerne i Mesternes Mester består av seilere med svært varierende bakgrunn – fra de super-rutinerte til helt ferske og nærmest ubeskrevne blad.

10 av seilerne på deltagerlisten har deltatt i OL, og blant dem er det en siom har vunnet en OL-medalje: Hermann Tomasgaard som vant bronse i ILCA 7-klassen i Japan i år.

Blant skipperne er det ti av dem som har vunnet EM- eller VM-medaljer av en eller annen valør. Den som har vunnet aller flest, er Kristian Nergaard, som har hele 27 slike medaljer gjemt et eller annet sted hjemme. 13 av dem har gull-valør. Medaljene har han vunnet i tre forskjellige klasser: Yngling, Melges 24 og 5.5 mR.

Kongen av norgesmesterskapene er Kristoffer Spone som kan skilte med til sammen 27 NM-gull i syv forskjellige klasser i sin karriere. I år er det imidlertid Karl Otto og Maren Magda Book som har vunnet aller mest NM-metall. De vant NM-gull i Snipe, ORCi og J/70!

Kristoffer Spone har deltatt i en rekke tidligere utgaver av Mesternes Mester – kanskje er det i samtlige siden mesterskapet startet i 2009 (det vet bare han) – og Kristoffer har vært på pallen hele seks ganger. To ganger, i 2009 og 2018, har han stått helt øverst. Ingen andre er i nærheten av å ha en slik resultatrekke i Mesternes Mester.

Se data om alle seilerne her.