torsdag, 14 oktober 2021 14:01

Laget til junior-VM er uttatt

ILCA 6: Oscar Nøttingnes Skovly er uttatt til junior-VM i Oman i ILCA 6 for gutter. ILCA 6: Oscar Nøttingnes Skovly er uttatt til junior-VM i Oman i ILCA 6 for gutter. FOTO: Morten Jensen
Det internasjonale seilforbundets junior-VM i Oman i desember er juniorseilernes kanskje aller største gulrot, og nå er seilerne som skal representere Norge der, tatt ut.

Norges Seilforbund har besluttet å sende seilere i fire klasser til VM – i 29er med ett gutte- og ett jentelag og tilsvarende fordeling i ILCA 6. For å bli uttatt må man være født i 2003 eller senere, og til grunn for uttaket ligger ranking og prestasjoner.

De uttatte er:
  • ILCA 6 Jenter: Marie Jacobsen Lepperød, Tønsberg
  • ILCA 6 Gutter: Oscar Nøttingnes Skovly, Ran
  • 29er Jenter: Diane Ninauve-Jutulstad, Bundefjorden og Cornelia Fure, KNS
  • 29er Gutter: Markus Berthet, KNS og Rudolf Ugelstad, KNS

– Uttaket har vært litt spesielt på grunn av at så mye av årets seilsesong har vært preget av forskyvninger og avlysninger. Allikevel mener vi at vi i samarbeid med klasseklubbene har fått en rettferdig ranking som basis for uttaket, sier Iens Ludvig Høst i Norges Seiforbund.

Emilie Kathrin Vabø, NSFs nye breddekonsulent, skal følge seilerne til Oman som trener og lagleder.

– Det blir veldig spennende. I likhet med deltagerne blir det å delta i et junior-VM en debut for meg også. Jeg har heller aldri vært i Oman før, så det blir mye å sette seg inn i. Nå i første omgang er det mye praktisk som skal ordnes med, som for eksempel reise, opphold og coachbåt, sier hun.

Mesterskapet går i Mussanah Sports City i Oman fra 11. til 18. desember.

Norge har en god statistikk når det gjelder World Sailings junior-VM. Mange unge seilere har fått sin første store internasjonale erfaring i dette mesterskapet. Kronåret var 2019 da Norge gikk til topps i begge 29er-klassene med Mathias Berthet og Alexander Franks-Petty i gutteklassen og Pia Dahl Andersen og Nora Edland i gutteklassen.