onsdag, 20 oktober 2021 09:50

Hermann Tomasgaard ble «Årets Seiler»

ÅRETS SEILER: Hermann Tomasgaard, Kongelig Norsk Seilforening ÅRETS SEILER: Hermann Tomasgaard, Kongelig Norsk Seilforening FOTO: Trond R. Teigen
Under den store seilerfesten på Vippa lørdag 16. oktober ble Hermann Tomasgaard kåret til «Årets Seiler» 2021.

En bronsemedalje i De olympiske leker henger høyt, og den veien en utøver må gå for å kunne vinne en slik medalje, er lang. Veldig lang. Juryen som skulle plukke ut «Årets Seiler 2021» var derfor ikke i tvil om hvem som i år skulle være den som fikk denne tittelen. Hermann Tomasgaard fra KNS var den klare vinneren.

NSFs president, Guro Steine, var selv til stede i Japan under OL-finalen der Hermann seilte inn til OL-bronse i klassen ILCA7.

Dette var helt utrolig morsomt. Det var et nervepirrende medaljerace, og Hermann leverte en stor prestasjon. Jeg må innrømme at det var ganske så emosjonelt å følge racet, sa Guro Steine under festen.

Hermanns bronsemedalje var den første seilermedaljen i OL på 17 år. Hedersprisen ble utdelt av NSFs nye sportssjef, Eirik Verås Larsen

«Årets Juniorseiler»: Theodor Middelthon, Stavanger

Hermann seiler i ILCA 7-klassen. Det gjør også «Årets Juniorseiler 2021», Theodor Middelthon fra Stavanger. Han følger opp i Hermanns kjølvann, og det var også en bronsemedalje som lå til grunn for utnevnelsen av ham. Theodor ble nummer tre i årets U19-EM i ILCA 7.

– Theodor Middelthon har imidlertid vist en enorm treningsiver og besluttsomhet rundt sin seriøse ILCA 7 satsing. På tross av sin unge alder har han hatt en formidabel utvikling i klassen – i all hovedsak blant langt eldre konkurrenter, het det blant annet  i juryens uttalelse.

Sesongen toppet seg med en fantastisk bronsemedalje i U19 EM í Makedonia i juni 2021. Theodor ledet årets NM i ILCA 7, men noen mester ble han ikke da mesterskapet til slutt måtte avlyses på grunn av for lite vind for å få gjennomført et tilstrekkelig antall seilaser.

Theodor Middelthon
 ÅRETS JUNIORSEILER: Theodor Middelthon, Stavanger Seilforening. FOTO: Regate.com.hr

«Årets Trener»: Bjørnar Erikstad, Tønsdberg

Under festen på Vippa ble Bjørnar Erikstad fra Tønsberg hedret som «Årets Trener 2021».

– Bjørnar er ofte et samlingspunkt og har en tilnærming til de vanskelige spørsmålene som gjør dem enkle å forstå. Han er like opptatt av bredde som toppidrett, og han er mest opptatt av mestring foran prestasjoner. Han innehar mye kunnskap, men er ikke redd for å spørre selv for å lære nye ting og nye båtklasser. Han er for eksempel på kort tid blitt en av landets viktigste ressurser i den foilende WASZP-klassen og gjennomfører nå trener 3-utdannelsen til Norges Seilforbund, het det i juryens uttalelse om prisvinneren.

– Han er definisjonen på en rollemodell, konkluderte juryen.

Juryen fremhevet at Bjørnar er en meget flott ambassadør for seilsporten og for trener-gjerningen. Alltid positiv, alltid tilgjengelig og alltid noen oppmuntrende tilbakemeldinger.

– Bjørnar Erikstad er en ukuelig optimist som aldri lar seg knekke.

I nominasjonen av ham står det blant annet: «Bjørnar Erikstad er i sin trenergjerning en som evner å se alle seilerne i gruppen og hans smittende humor og blide åsyn er svært positivt for utviklingen av miljøet. Han tar seg i tillegg alltid tid til å snakke med de som henvender seg til ham – både på land, på vann og på telefon!»

Bjørnar Erikstad
 ÅRETS TRENER: Bjørnar Erikstad, Tønsberg Seilforening. FOTO: Trond R. Teigen

«Årets Ildsjel»: Lars Erik Larsen, Fredrikstad

«Årets ildsjel» kunne ikke selv være til stede under prisutdelingen, men Lars Erik Larsen i Fredrikstad Seilforening hadde spilt inn en takketale.

Alle kjenner Lars Erik Larsen i Fredrikstad Seilforening der han gjennom hele livet har markert seg i ulike roller. Han har vært en foreningsmann med stor F. Ved siden av å ha vært en dyktig regattaseiler, har Lars Erik vært foreningens leder i flere perioder i mer enn ti år til sammen. Han har dessuten vært regattasjef i en årrekke, noe han fortsatt er, og han har vært en stor miljøskaper i seilforeningen sin.

Juryen fremhevet Lars Eriks store samarbeidsevner der han i praksis og i samarbeid med andre foreninger har demonstrert dette. Det ble pekt spesielt på Fredrikstad Seilforenings langvarige og nære samarbeid med KNS og Hankø Yacht Club om stevner på Hankø som Lars Erik Larsen har en god del av æren for.

Han har dessuten bidratt til å tilrettelegge slipp og anlegg på Andersenslippen, og han har fått i gang bedriftsseiling i foreningen, noe som har bidratt meget positivt til økonomien i foreningen. Han har gjennom sin rolle som regattasjef for regattaen Watski Skagerrak TwoStar vært med på å legge grunnlaget for shorthanded-seiling i Norge. Lars Erik har også en forkjærlighet for gamle båter og har vært med på å reetablere et miljø for gamle regattabåter i Fredrisktad Seilforening.

Vinterstid har han vært pådriver for foreningens aktive miljø for radiostyrte båter der han selv deltar aktivt.

MJP 20070617 00049 3872 x 2592 2 lars Erik Larsen
 ÅRETS ILDSJEL: Lars Erik Larsen, Fredrikstad Seilforening. FOTO: Morten Jensen

NSFs hederstegn: Jørgen Stang Heffermehl, KNS

Det ble også delt ut hederstegn under festen på Vippa. Det ene hederstegnet gikk til NSFs tidligere president Jørgen Stang Heffermehl fra KNS, det andre til Morten Jensen i Asker Seilforening. NSFs president overrakte hederstegnene.

Om tildelingen til Jørge Stang Heffermehl, sa Guro Steine dette:

– Jeg hadde som 1. visepresident gleden av å samarbeide med Jørgen i NSFs styre i to år og som president satte han standarden for NSFs styrearbeid og mitt virke som styreleder. Jeg vil gjerne gjenta noe av det Per Christian Bordal sa om Jørgen i forbindelse med at han trådte av som president ved seiltinget i mars i år:

«Jørgen har en varm, rolig og varsom - men fortsatt myndig og bestemt form og væremåte som er imponerende. Det, i kombinasjon med masse styreerfaring, seilerfaring og selvfølgelig enorm juridisk kompetanse, har vært gull verdt for NSF i disse 4 årene

Som den 15. presidenten i NSFs historie fikk Jørgen Stang Heffermehl hederstegnet som et synlig bevis på det.

– Tusen takk også for at du fortsatt bruker din kompetanse, erfaring og innsats til glede for forbundet og seil-Norge, sa Guro Steine.

Jørgen Stang Heffermehl
 NORGES SEILFORBUNDS HEDERSTEGN: Jørgen Stang Heffermehl, KNS. FOTO: Trond R. Teigen

NSFs hederstegn: Morten Jensen, Asker

Om tildelingen av hederstegnet til Morten Jensen, sa presidenten dette:

– I henhold til statuttene kan hedersmerket etter styrets bestemmelse tildeles til personer som har gjort en spesiell god innsats for seilsporten. NSF ønsker derfor å tildele hedersmerke til en person som har viet sitt liv til og ikke minst for norsk seilsport. Han var faktisk NSFs første generalsekretær, han var OL-deltager i 1976 og har seilt både halv-, trekvart- og entonn-klassen med Fram-laget. Han var initiativtager til Melges 24-klassen og til shorthanded-seiling i Norge med TwoStar-regattaen, og han har vunnet utallige Andunge-NM, inkludert i år.  Og for de aller flest av oss er han en av seilsportens fremste formidlere. I 50 år har han som journalist, fotograf og redaktør sørget for å bringe store og små nyheter fra både inn- og utland til alle som er interessert i seiling.

Morten Jensen
 NORGES SEILFORBUNDS HEDERSTEGN: Morten Jensen, Asker Seilforening. FOTO: Trond R. Teigen.