fredag, 19 november 2021 07:33

Seiling blir en del av NM-veka

FOILING: Tre av de fire NM-klassene under NM-veka vil ha foiler, og Tuva Oppedal vil nok være en av deltagerne. FOILING: Tre av de fire NM-klassene under NM-veka vil ha foiler, og Tuva Oppedal vil nok være en av deltagerne.
NM-veka er et samarbeidsprosjekt mellom Norges Idrettsforbund og NRK om å vise mangfoldet i norsk idrett. I 2022 blir seilsporten en del av dette.

NM-veka er for 2022 lagt til Skien/Porsgrunn/Brevik-området. Der vil en rekke idrettsforbund avholde sine norgesmesterskap, inklusive Norges Seilforbund, som har tildelt Brevik Seilforening NM i 29er, iQfoil, WASZP og Windfoil. Disse fire NM-ene, som vil ha Brevik Seilforenings anlegg på Seivall som utgangspunkt, vil inngå som en del av NM-veka.

Opplegget er slik at NRK vil lage direktesendinger og reportasjer fra alle mesterskapene som inngår i NM-veka, som i 2022 vil foregå fra 24. til 26. juni. Andre idretter som er med på NM-veka er eksempelvis padling, bryting, styrkeløft, motorsykkelsport, turn, skyting, kajakkpolo, aquabike og boccia.

– Dette er en stor begivenhet for oss, og det er det største arrangementet vi vil ha hatt siden vi var vertsskap for stor-NM i 2008, sier Bård Sæthre i Brevik Seilforening.

Han forteller at de har jobbet mye med å ruste opp brygger og anlegg ved Seivall, og at det kommende NM-et vil skape mye engasjement i foreningen.

– Vi håper Seilvall vil kunne skape en fin ramme rundt mesterskapet, og vi ser frem til å samarbeide med NRK og Norges Seilforbund slik at vi får vist frem den fine sporten vår på en spennende og god måte. Dette er en gyllen mulighet, for folk flest vet jo lite om hva seiling går ut på, sier han.

Hvordan seilingen i NM-veka vil bli vist frem, er foreløpig ikke sikkert. Det kan bli snakk om direktesendinger, men det kan også bli redigerte opptak og intervjuer. NRK har foreløpig ikke konkludert – dette er fortsatt et tema mellom de arrangerende partene.

OL-seiling var en suksess

At seilsport faktisk kan egne seg på TV, viste OL i Japan. Derifra fikk vi i sommer oppleve direktesendinger fra mange spennende seilaser som ble glimrende kommentert av Bjørnar Erikstad og Tiril Bue. Sendingene engasjerte langt utover en engere krets av seil-entusiaster. Det viser seertallene til Discovery.

Sendingen 30. juli, der begge Laser-klassene og 49erFX var i aktivitet, ble sett av 33 000 over en fem timers periode på TV Norge og under direkte-spilleren til Discovery+. Dagen etter, under medaljefinalen i Laser, fulgte 25 000 sendingene. På det meste så 41 000 seere sendingen 1. august.

– Dette vil jeg si er et veldig godt resultat, sier Marcus Fredheim i Discovery.

Seilsendingene på Eurosport, som er betalbar og for abonnenter, ble fulgt av mellom 5 og 8000.

Seilsendingene fra Japan er også blitt anerkjent internasjonalt. Da den internasjonale olympiske komiteen, IOC, nylig skulle kåre de beste TV-sendingene fra OL i Japan, vant seiling gull i kategorien for sendinger produsert av vertsnasjonen selv. Terrengsykling og surfing kom på plassene bak.