mandag, 06 desember 2021 08:58

HH Youth Award-kadidat: Maja Anine Paulsen Moen

MAJA ANINE PAULSEN MOEN: Anine benytter svært mye av fritiden sin i Ålesunds Seilforening og er en seiler som utmerker seg ut over det vanlige. MAJA ANINE PAULSEN MOEN: Anine benytter svært mye av fritiden sin i Ålesunds Seilforening og er en seiler som utmerker seg ut over det vanlige. FOPTO: Ålesunds Seilforening
Besøker du Ålesunds Seilforening, vil du høyst sannsynlig treffe på Maja Anine Paulsen Moen. Hun har en rekke roller i foreningen.

Maja Anine Paulsen Moen (17) fra Ålesund  er den fjerde av fem finalister som nå er i den siste runden om hvem som skal få HH Youth Award-prisen. Prisen utdeles til ungdommer mellom 16 og 23 år, og det har vært fire hovedkriterier som er blitt lagt til grunn for utvelgelsen av finalistene:

• Originalitet og oppfinnsomhet i arbeidet med å forbedre seg og andre seilere
  • Fremgang innenfor seilsportsgrenen vedkommende er aktiv i
  • Engasjement for seiling og engasjement for sitt lokale miljø og medseilere
  • Hvor miljøvennlig aktivitet og engasjement til vedkommende kandidat er

Maja 1MIDTPUNKT: Maja bruker mye tid på å trene andre og de rundt henne sier at hun har en eksepsjonell formidlingsvene. FOTO: Ålesunds SeilforeningMaja Anine Paulsen Moen er i utgangspunktet en aktiv seiler i ILCA-klassen, men hun nøyer seg ikke med bare å være det og å dyrke sin egen seilkarriere. Hun er også trener for andre seilere og instruktør ved Ålesunds Seilforening sommerskole. Dessuten sitter hun i foreningens hovedstyre der hun taler de yngste seilernes sak.

– Maja viser et stort engasjement, hun har en eksepsjonell formidlingsevne og et brennende ønske om at nye seilere skal oppleve fremgang og mestring på sjøen, sies det om den 17 år gamle seileren.

– Tross sin unge alder er hun et naturlig midtpunkt og hun har en samlende effekt.

I en vanlig uke er Maja jolletrener to ettermiddager, og hun trener to ettermiddager selv. I tillegg blir det gjerne til ett og annet styremøte på kveldstid , og helgene blir som regel fylt med regattaseiling eller treningssamlinger.

Fra sin egen trener får hun følgende skussmål:

Maja fortjener nominasjonen til HH-prisen for innsatsen hun gir på trening, og for måten hun behandler personer rundt seg. Hun behandler alle som likemenn. Maja er ikke redd for å dele hva hun mener, og hun respekterer om andre ikke deler hennes syn. Treninger øker i både trivsel og nivå for alle når Maja er til stede.

Avstemningen om hvem som skal vinne Helly Hansen Youth Award 2021 åpnes 10. desember her på www.seiling.no og varer frem til og med julaften – 24- desember.  Hvem som til slutt blir vinner av prisen, avgjøres 30. desember. Vinneren får klær fra Helly Hansen til en verdi av 10 000 kroner. Andrepremie-vinneren får klær for 5000 kroner og kandidaten med 3. felst stemmer får klær for 2500 kroner.