tirsdag, 07 desember 2021 12:25

NM-listen for 2022 begynner å ta form

ÅRETS FØRSTE NM: August Austefjord stiller som forsvarer i årets første NM. Allerede 10. januar starter NM i e-seiling. ÅRETS FØRSTE NM: August Austefjord stiller som forsvarer i årets første NM. Allerede 10. januar starter NM i e-seiling. FOTO: Trond R. Teigen
Oversikten over neste års NM begynner å ta form, og det første NM-et starter allerede i den andre uken av januar!

Det første av neste års norgesmesterskap starter allerede 10. januar, og det er vel ingen overraskelse at det på en slik årstid vil dreie seg om NM i e-seiling. Det blir andre gang det arrangeres et slikt NM, og der vil August Austefjord fra Grimstad stille som tittelforsvarer mot sannsynligvis over hundre deltagere.

Det første av de vannbaserte NM-ene vil være NM i Optimist. Det vil foregå i regi av Arendals Seilforening i slutten av mai. Deretter vil det gå slag i slag med norgesmesterskap utover i sesongen frem til 16. til 18. september med NM i Express og J/70 samtidig i Tønsberg. Og etter det mesterskapet er det bare for alle årets norgesmestre å forberede seg på Mesternes Mester og seiling om kongepokalen 14. og 15. oktober.

Et av neste års NM-høydepunkter blir NM for 29er, WASZP, iQFOIL og Windfoil som foregår i Brevik. Mesterskapene er en del av NM-veka, der de fire NM-ene i seiling inngår i et fellesskap med flere andre idretter som NRK vil gi en massiv TV-dekning.

Andre NM til neste år som peker seg ut, er NM-ene i Soling og Yngling i regi av KNS. De vil representere en markering av at båtenes konstruktør, Jan Herman Linge, ville ha fylt 100 år i 2022.

I 2021 ble det delt ut flere NM-medaljer til jenter enn tidligere, og dette vil bli fulgt opp i 2022. Om en uke skal styret i NSF behandle forslag til regler og kriterier for tildeling av egne NM-medaljer til damer i de ulike klassene. I 2021 ble det kåret mestere av begge kjønn i Optimist, ILCA 4 og 6 og Waszp.

Det tradisjonelle dame-NM-et, som i de senere årene er blitt avholdt i Snipe, ble ikke arrangert hverken i koronaåret 2020 eller i fjor, men det kommer tilbake i 2022. 10. og 11. september alle landets kvinnelige seilere til å delta i J/70.

Norgesmesterskap i 2022

16. september J/70 og Express Tønsberg Seilforening
14. oktober Mesternes Mester Norges Seilforbund
Ikke fastlagt BB11, Snipe, Snipe Master, Slalom brett, 49er, 49er FX

Du finner påmelding til alle NM-ene i Manage2Sail.