mandag, 03 januar 2022 14:27

Årets mest leste saker på seiling.no

FLERE JENTER: Hele seil-Norge ønsker å få med flere jenter i seiling. Omtalen av et seminar som skulle inspirere til det, ble den mest leste saken i 2021. FLERE JENTER: Hele seil-Norge ønsker å få med flere jenter i seiling. Omtalen av et seminar som skulle inspirere til det, ble den mest leste saken i 2021. FOTO: Morten Jensen

31. januar 2021 ble det avholdt et seminar som bar tittelen «Flere jenter i seiling – lengre!» Lanseringen av dette aktuelle temaet ble den mest leste saken på Norges Seilforbunds nettside i 2021.

Seminaret representerte startskuddet på en ny offensiv fra Norges Seilforbund. Målet var – og er fortsatt – å få flere jenter med i seiling på alle plan. Seminaret ble en suksess. Det var godt besøkt, og mye tyder på at det ble sådd frø der som vil spire og gro i årene som kommer. Temaet ble også diskutert og behandlet på NSFs seilting i mars i fjor, og det er skrevet visjoner og strategier i NSFs handlingsplan for å nå disse målene. Det gode besøket nettsaken fikk, tyder på at temaet er svært aktuelt.

At e-seiling ble tatt inn i varmen i Norges Seilforbund, var en nyhet i 2021. For første gang ble det arrangert et offisielt norgesmesterskap i denne grenen av seilsporten. Det ble også avholdt en seilsportsligarunde i e-seiling. Timingen var god, for e-seiling kom som et velkomment tilbud i en nedstengt koronatid. En sak som orienterte om hva e-seiling handler om og hvordan man skal gå frem for ta seg inn i denne sfæren av seilsporten, ble den nest mest leste saken i 2021.

Den aller siste utøveren som ble tatt ut til OL i 2021, var seileren Endre Funnemark i brettklassen RS:X. Hvem denne Endre var, var åpenbart mange nysgjerrige på å finne ut av. NSF lagde en nærmere presentasjon av alle de uttatte OL-seilerne, og presentasjonen av Endre ble aller mest lest av dem – og tredje mest lest av alle saker i 2021.

Helly Hansen Youth Award var en annen nyhet som så dagens lys i 2020/2021. Vinnerne kåres ved hjelp av avstemning, og dette skaper naturlig nok engasjement blant seilere i det ganske land. Vinnerne av den første prisen ble Pia Dahl Andersen og Nora Edland, og da det ble avslørt tidlig i januar 2021 at det var de som var vinnerne, klikket mange seg inn på seiling.no for å lese om det.

På den femte plassen kom en sak som handler om turprosjektet SeilUT. Det er en orienterende sak om hvordan SeilUT foregår og kan organiseres. Konseptet har spredd seg rundt om i landet, og nå konkurreres det i å besøke flest havner mange steder.

Koronapandemien og saker knyttet til den preget også året 2021 – og orienteringssakene NSF publiserte knyttet til dette, ble alle godt lest. Og heldigvis: Den mest leste saken av dem, bar tittelen: «Nå kan det seiles som vanlig igjen».

Mange saker handlet naturlig nok om OL i 2021 – det er jo bare hvert fjerde år en slik begivenhet finner sted. Flere av disse sakene hadde mange lesere.

Nedenunder er de 20 mest leste sakene i 2021 listet opp. Plassering, tittel og besøkstall finner du i de tre kolonnene. I alt ble det publisert 258 saker på Norges Seilforbunds nettside i 2021. Det er 55 flere saker enn i 2020. Da ble det publisert 203 nyhetssaker.

1  Flere jenter i seiling – lengre  3870
 2  E-seiling – kom i gang 2481