onsdag, 05 januar 2022 07:42

Så seiler vi… – nord på Mjøsa

MJØSA: Nå er det tre seilforeninger som er lokalisert på Mjøsa. Det siste tilskuddet er Lillehammer Seilforening, som ble stiftet like før jul. MJØSA: Nå er det tre seilforeninger som er lokalisert på Mjøsa. Det siste tilskuddet er Lillehammer Seilforening, som ble stiftet like før jul. FOTO: Kjell Andreas Steinstad
– Lillehammer er god på vintersport. Nå skal vi sette søkelyset på vannet og sommeren, sier Kjell Andreas Steinstad i nystiftede Lillehammer Seilforening.

Det aller siste tilskuddet til norsk seilsport kom før jul i form av Lillehammer Seilforening, som da ble godkjent og opptatt som medlem i Norges Idrettsforbund og Norges Seilforbund. Derved er det tre seilforeninger på Norges største innsjø, Mjøsa; lokalisert i de tre byene Hamar, Gjøvik og Lillehammer.

Et behov har vokst frem

– Jeg har gått med tanken om å starte en seilforening her etter at jeg flyttet hjem igjen  til Lillehammer. Etter mange år i Oslo med nærhet til seilmiljøet og regattaene der, ble det et savn ikke å kunne delta i regattaer her på Lillehammer.

Kjell Andreas Steinstad er den drivende kraften i det nyetablerte seilmiljøet på Lillehammer. Det begynte for noen år siden med uorganiserte onsdagsregattaer i regi av en gruppe seilere, og ut av det har behovet for en mer organisert virksomhet vokst frem.

– Vi har vært syv–åtte båter i størrelse fra Yngling og opp til 33 fot. Nå håper vi også å komme i gang med jolleseiling og kunne gi et tilbud til barn og unge.IMG 7814 LillehammerDRIVKRAFT: Kjell Andreas Steinstad er initiativtager til Lillehammer Seilforening. Til venstre for ham er Karen Charlotte Ihle Steinstad og til høyre Sunniva Alva Østerbø. FOTO: Konrad Steinstad

God aktivitet på Mjøsa

Han forteller at det har vært gledelig stor interesse for dette i Lillehammer, og at interessen har modnet seg over tid.

– Vi har hatt god tid på å starte Lillehammer Seilforening, så jeg føler meg trygg på at tiden er moden og at Lillehammer-området nå er klar for en seilforening. Mange av de som har vært med på onsdagsregattaene, vil være med videre. Lillehammer er gode på vinteraktiviteter, men ikke på sommeraktiviteter. Gjøvik og Hamar har jo et seilmiljø, og det ble en motivasjon for meg å sette i gang prosessen her. Nå skal vi rette søkelyset mot sommeren og vannet, sier han.

I de to nabobyene deltar det jevnlig 10–15 båter hver onsdag, og i den største regattaen på Mjøsa, Intercity hver høst, deltok det i i fjor 27 båter. I Gjøvik har de dessuten vært flinke til å bygge opp et miljø for barn og unge, og det er et tilsvarende miljø Steinstad håper de nå skal kunne etablere i Lillehammer.

– For det som har vært aller mest gledelig, er at det er så mange barn og unge som ønsker å være med, og da må vi kunne gi dem et tilbud. Og det håper vi å få til ved å etablere en seilforening.

Trenger drahjelp

IMG 9425 MjosaMJØSA: Mjøsa er 55 nautiske mil lang, og en seilas tur retur er like lang som den lengste banen i Færderseilasen. FOTO: Kjell Andreas SteinstadLillehammer Seilforening ble stiftet formelt i november 2021 og hadde ved årsskiftet 19 medlemmer.

– Vi starter jo helt med blanke ark, så vi håper seilforbundet hjelpe oss med tips og råd med hensyn til hvordan vi skal komme i gang, søke om midler og utdanne trenere.

Han håper også å få litt drahjelp fra andre seilforeninger som har utstyr eller båter til overs som de vil avhende eller selge.

I forbindelse med stiftelsen av foreningen ble det utarbeidet et intensjonsskriv som skisserte i hvilken retning foreningen ønsker å gå. Og på denne ønskelisten står det syv Optimistjoller,  fire RS Feva og etter hvert to J/70-er.

– Vi ønsker å få med oss flest mulig seilere og kunne beholde dem lengst mulig, og i det perspektivet synes vi J/70 er den best egnete båttypen. Den er morsom å seile både for barn og voksne, og om tre, fire år håper vi å kunne arrangere en større J/70-regatta her. De kan jo seile hvor som helst, for eksempel på Bygdin, der jeg har sett dem flere ganger, sier Kjell Andreas Steinstad.

Nok vann å ta av

Men i første omgang er det Optimist og RS Feva som gjelder på Lillehammer. Den nystiftede seilforeningen har også planer om å dra i gang en Mjøs-regatta om våren, som en ekvivalent til Intercity-regattaen som går om høsten hvert år.

Mjøsa er cirka 55 nautiske mil lang fra nord til sør, så det er nok av vann å ta av, og seilaktiviteten har tatt seg godt opp i de siste årene.

At det er et seilmiljø på Lillehammer er ikke helt nytt. Lillehammer Seilforening har eksistert før og hadde aktivitet på 1970- og 1980-tallet, mem den var aldri formelt med under paraplyen til Norges Seilforbund. Nå holder foreningen til på Vingnes der Lillehammer Båtforening holder til. Dit er det enkel tilkomst både fra byen og E6.