mandag, 10 januar 2022 14:32

I dag starter årets første NM

STARTER I DAG: NM i e-seiling starter 10. januar kl 20. STARTER I DAG: NM i e-seiling starter 10. januar kl 20.
Kl 20:00 i kveld (10.1.) lyder startskuddet for NM i e-seiling. 70 seilere sitter klare foran ulike skjermer.

På fire parallelle baner ligger 17–18 båter av typen J/70-er linet opp kl 20:00 i kveld. Da vil 70-seilere foreta de siste mentale foreberedelsene og de siste fingerøvelsene over skjermer og tastaturer før NM i e-seiling braker løst. Den første NM-runden foregår i kveld, og deretter vil ytterligere fire runder bli unnagjort før de 20 beste går videre til den store NM-finalen 28. mars. Hver runde består av tre seilaser – så også i kveld.

69 seilere er påmeldt til årets NM, og blant dem er alle de seks beste fra fjorårets NM, som var det første e-seiling-NM-et i historien. Det ble vunnet av August Austefjord fra Grimstad, men i hard konkurranse med Kjetil Solvang fra Christianssands Seilforening, Balder Støen, Nesodden, Richard Karlsen, KNS, Knut Osen Tronhjems Seilforening og Georg Ellila fra Tønsberg, som kom på de neste plassene bak mesteren.

– I 2021 startet NM-et med over 100 deltagere, men utover i rundene var det en del som falt fra. At det nå er 69 deltagere, synes vi er veldig bra, og det er nok de som har seilt litt på skjermen siden sist, som vi finner på deltagerlisten. Det betyr at nivået er litt høyere i år, vil jeg tro, sier Thomas Nilsson.

Sammen med Per Bøymo og Karl Kjørstad vil han lede den første NM-runden i kveld. Seilingen starter kl 20, og ingen seilas vil bli startet etter kl 21:30.

Resultatene vil bli lagt fortløpende ut på Manage2Sail, der man kan følge resultatutviklingen. Til båttype for kveldens seilaser har man valgt J/70.

Oppgjør på mange plan

Det er ikke bare de beste fra i fjor som må belage seg på å forsvare sine posisjoner og seilefor harde livet. I årets NM vil det også være mange venner- og familie-oppgjør. I familien Svendsen fra Oslo Seilforening skal pappa Geir Victor kjempe mot Fredrik August og Fabian Victor Svendsen. På Nesodden foregår det et tilsvarende oppgjør. Emil og Philip vil ganske sikkert være ute etter å sikre seg skalpen til pappa Bjørn Forslund. Og i familien Berthet ligger det an til et durabelig oppgjør mellom brødrene Mathias og Markus.

E-seiling har ikke slått helt an blant jentene ennå, og til dette NM-et er det bare en håndfull som vil nærme seg tastaturet. Ida Linn Vittersø fra Tønsberg, Victoria Bjelke Stein, KNS, Nina Gresvig, Risør og Sandra Åsle Hatch fra Fredrikstad er de fire som er med på deltagerlisten.

Et litt ubeskrevet blad i e-seiling-sammenheng, men en som kan vise seg å bli mesterskapets dark horse, er Lars Johan Brodtkorb fra Horten. I romjulen ble han europamester i Europajolle (han ble verdensmester tidligere i 2021 i den samme klassen), men han er også en internasjonal mesterskapsvinner i sjakk. Og den kombinasjonen kan jo vise seg å være gull i et e-seiling-NM.

Kveldens runde etterfølges av runde nummer to 2. februar. Deretter blir det NM-seiling 7. februar, 21. februar og 7. mars. Da settes det strek og resultatene for de fem rundene regnes sammen, hvoretter de 20 beste går til finalen 28. mars.

– Den har vi planer om å overføre live, sier Thomas Nilsson i Norges Seilforbund, som står bak dette norgesmesterskapet.