mandag, 17 januar 2022 08:45

«Trenerattesten» er obligatorisk for alle trenere

GODT MILJØ: Trenerattesten skal bidra til at de som har ansvar for idrettsaktivitetene, skal tilrettelegge for trygghet, seilglede og mestringsopplevelser. GODT MILJØ: Trenerattesten skal bidra til at de som har ansvar for idrettsaktivitetene, skal tilrettelegge for trygghet, seilglede og mestringsopplevelser. FOTO: Morten Jensen
Trenerattesten tar trenere gjennom de viktigste oppgavene og forventningene som stilles til dem, og denne attesten må alle trenere ha. Det har Norges Idrettsforbund bestemt.

Idretten har vedtatt at den skal sikre at de som har ansvar for idrettsaktivitetene, skal tilrettelegge for trygghet, mestringsopplevelser og autonomi for utøveren. De skal også ha kunnskap om hvordan de best kan ivareta hver enkelt utøvers helse, miljø og sikkerhet. Dette er hva bidrar «Trenerattesten» til.

Til alle trenere: Mandag 24. januar kl 19:30 – 20:30 arrangeres det en informasjonskveld om Trenerattesten på Teams.

På idrettstinget i 2021 ble det bestemt at «Trenerattesten» skal være obligatorisk for alle trenere i norsk idrett. Dette skal sikre at barn og unge møter et likere og mer helhetlig kvalitetstilbud uavhengig av trener, idrett eller klubb.

Trenerattesten tar trenere gjennom de viktigste oppgavene og forventningene som stilles til dem, og den kommer i to versjoner – én for trenere i barneidretten og én for trenere i ungdomsidretten.

Trenerattesten har en løsning som gir seilforeninger oversikt over egne trenere, inkludert enkel oversikt over alder- og kjønnsfordeling på trenerne, hvilke trenere som har fullført Trenerattesten – og hvilke trenere som har fremvist politiattest.

Sammen med Norges Idrettsforbund inviterer Norges Seilforbund derfor til en informasjonskveld på Teams om trenerattesten, samt hvordan attesten skal brukes både for trenerne og for treneransvarlige i seilforeningene

Informasjonskvelden foregår mandag 24 januar kl 19:30 – 20:30Inngang til Teams-møtet har du her.

Du kan dessuten lese mer om «Trenerattesten flere steder:

– Jeg vil også minne om at seminaret «Seksuell trakassering», som gikk i 21. november 2021 er obligatorisk for alle seiltrenere. Det vil komme mer informasjon om hvordan de som ikke hadde muligheten til å delta på seminaret, skal få denne delen godkjent, sier Emilie Kathrin Vabø, som er utdanningsanasvarlig i Norges Seilforbund.

Mer om seminaret kan du lese på NSFs nettside. Selve seminaret er lagt ut på NSFs Youtube-kanal og kan sees der.