onsdag, 16 februar 2022 12:10

Finsk-norsk landslagssamarbeid

SAMARBEID: Hermann Tomasgaard er vant med å samarbeide med finnen Kaarle Tapper og andre finske landslagsseilere i ILCA 7. Nå blir samarbeidet formalisert og utvidet. SAMARBEID: Hermann Tomasgaard er vant med å samarbeide med finnen Kaarle Tapper og andre finske landslagsseilere i ILCA 7. Nå blir samarbeidet formalisert og utvidet. FOTO: Morten Jensen
Det finske og det norske seilforbundet undertegnet nylig en avtale om et gjensidig samarbeid på landslagsnivå. – Dette gir oss både besparelser og økt treningsutbytte, sier sportssjef Eirik Verås Larsen.

Den finske sportssjefen Vili Kaijansinkko var nylig i Oslo der han og Eirik Verås Larsen underskrev en avtale om samarbeid frem til 2025. Det er en avtale som handler om landslaget og utfordrerlandslaget, og i første omgang om klassene ILCA 6, ILCA 7 og 49er.

– Samarbeidet innebærer at disse klassene nå har én felles trener hver, og at vi på den måten kan dele trenerkostnadene – fremfor at Norge og Finland måtte ha hatt en trener hver for å dekke behovet. I tillegg vil vi dele på transportkostnader, kostnader til RIB og så videre med finnene. Vi får dessuten en større treningsgruppe, som er utelukkende positivt. På denne måten vil vi kunne få mer for pengene og gi et treningstilbud til seilerne som har veldig god kvalitet, sier Eirik.

Dette er trenerne

Anton Garotte, som har vært Hermann Tomasgaards trener i de senere årene, var også trener for den finske seileren Kaarle Tapper i årene før OL i 2021. Dette samarbeidet fortsetter, men nå som en del av en større avtale med finnene. Trener for 49er-seilerne blir Jacuaw Nowak. Per i dag er det kun ett norsk 49er-lag på utfordrerlandslaget; Mathias Berthet og Jeppe Nilsen fra KNS.

ILCA 6-seilerne, som for Norges del vil si Line Flem Høst, har ikke fått noen fast trener ennå.

– En fast trener skal imidlertid være på plass innen starten av juni. Frem til den tiden vil Anton følge opp Line og finske Monika Mikkola, mens treneren Joakim Wilenius vil følge opp Hermann og Kaarle. Vi skal teste flere forskjellige trenere før vi bestemmer oss for hvem som skal få ansvaret for ILCA 6.

Line og Monika er jevnbyrdige seilere. På den siste oppdateringen av verdensrankingen ligger de to på henholdsvis 11. og 12. plass.

Eirik forteller videre at Lars Loennechen vil komme sterkt inn i Lines OL-satsing fra og med 2023, og at han vil følge Line gjennom OL i 2024.

Innsamling av data om OL-banen

– Finnene har også en meget god meteorolog i Martin Gamberg. Han blir en del av samarbeidet vårt. Anton og trener Thomas Guttormsen kjenner ham fra før, for Norge fikk en del meteorologisk in put fra Martin under OL i Japan. Så de vet godt hva han står for, sier Eirik.

Innsamling av data om vær og vind på OL-banene i Marseilles har allerede begynt – likeså om regattabanen i den Haag, der World Sailings VM skal foregå i 2023. Dette VM-et vil være den viktigste nasjonskvalifiseringsregattaen til OL.

– Foreløpig er samarbeidet etablert i tre klasser, men tanken er å utvide til flere klasser etter hvert, sier Eirik Verås Larsen.

For ILCA 7-seileren Theodor Middelthon på utfordrerlandslaget er det blitt etablert et samarbeid med det danske seilforbundet der han inngår i en større treningsgruppe.

– Dette er en fin gruppe som Theodor kan utvikle seg sammen med før han tar ytterligere et steg opp i karrieren sin, sier Eirik Verås Larsen.