onsdag, 02 mars 2022 08:40

Russland og Hvitesrussland utestenges fra seilarrangement i Norge

Norges Seilforbund har i dag tatt beslutningen å utstenge alle Russiske og Hviterussiske utøver, trenere og idrettsledere fra arrangementer under Norges Seilforbunds jursidiksjon inntill videre. Vi følger da besluttningen til World Sailing og IOC.

Nasjonal og internasjonal idrett er samlet bak fordømmelsen av Russlands angrep på Ukraina, og som en konsekvens av dette samlet bak sanksjoner mot russiske og hviterussiske idrettsutøvere, trenere og idrettsledere.
Norges Idrettsforbund gikk allerede lørdag 26. februar ut og oppfordret til utestengelse av alle russiske og hviterussiske utøvere fra internasjonale konkurranser. Mandag 28.02 fulgte IOC opp med samme anbefaling, og Tirsdag 1.03 kom World Sailing med samme sterke oppfordring til nasjonale seilforbund og klasseklubber.

Norges Seilforbund støtter den unisone fordømmelsen av Russlands brudd på folkeretten og angrep på Ukrainas suverenitet, og støtter oppfordringen fra våre nasjonale og internasjonale overliggende organisasjonsledd. Norges Seilforbund oppfordrer dermed sine foreninger og klasseklubber om å utestenge russiske og hviterussiske utøvere i 2022 sesongens  arrangementer (eller til annen oppfordring bekjentgjøres).

Idrettsforbundet

World Sailing

International Olympic Committee (IOC)