fredag, 11 mars 2022 07:21

Sørlendingene regjerer i NM i e-seiling

FORTSETTER: NM i e-seiling fortsetter med fjerde runde mandag 14. mars. Klarer noen å rive de tre ledende kristiansanderne ned fra pallen? FORTSETTER: NM i e-seiling fortsetter med fjerde runde mandag 14. mars. Klarer noen å rive de tre ledende kristiansanderne ned fra pallen?
Seilerne i Christianssands Seilforening er sjefene i e-seiling. Etter tredje runde av NM i e-seiling innehar de de tre første plassene. Mandag 14. mars seiles 4. runde i mesterskapet.

Jon August Houge, Frikk Hoven og Kjetil Solvang er de tre seilerne fra Christianssands Seilforening som topper resultatlisten i NM i e-seiling etter at tre runder er unnagjort. To runder gjenstår – 14. og 21. mars – hvoretter de 20 beste seilerne så møtes til finale 28. mars. Der nullstilles alt, og det seiles om NM-medaljene i tre seilaser. Ingen av dem kan strykes; alle teller.

Så langt i mesterskapet tyder mye på at en eller flere av disse medaljene vil havne på Sørlandet – og da nærmere bestemt i Kristiansand. Jon August Houge ledet etter de to første rundene, og med plasseringene 1-3-3 i den tredje runden beholdt han ledelsen og er nå to poeng foran Frikk Hoven, som lukket sin skjerm i forrige runde etter å ha fått plasseringene 3-2-5.

Kjetil Solvang vant sølv i NM i fjor, og følgelig er nok ambisjonene om enda gjevere metall der i år. Kanskje startet han innspurten allerede i 3. runde, for med plasseringene 1-1-5 viste han klare tegn til formstigning.

Seilerne har nå gjennomført ni seilaser, hvorav de to dårligste kan strykes. I hver runde seiles det tre seilaser, og med to gjenstående runder betyr det at seilerne skal gjennom ytterligere seks seilaser.  Når alle de 15 seilasene er unnagjort, kan de tre dårligste resultatene strykes.

I runde nummer tre foregikk seilasene i 49er og det ble seilt på en simulert bane for hvordan forholdene er i Cadiz. I fjerde runde blir det seiling i J/70 i «Porto Cervo», mens den femte runden foregår i den foilende SailGP-katamaranen F50, som er god for hastigheter opp mot 50 knop.

Nærmeste utfordrer til de tre sørlendingene er Knut Osen fra Trondhjems Seilforening. Han har nå 15 poeng, ett poeng bak Frikk og Kjetil som begge har 14. Ledende Jon August har 12 poeng.

På plassen bak Knut, på 5. plass, følger regjerende norgesmester, August Austefjord fra Grimstad, med samme poengsum som trønderen. Alexander Dahl Høgheim fra Ran Seilforening er nummer seks.

Beste kvinnelige seiler er Sandra Åsle Hatch fra Fredrikstad. Hun ligger på 20. plass og innehar med det per i dag den siste finaleplassen. I alt deltar det 57 seilere i mesterskapet.

Komplett resultatliste