onsdag, 16 mars 2022 08:44

Mange jenter vil bli seilere – på sin måte

FRA 4 TIL 75: Jentegruppen i Soon Seilforening økte fra 4 til 75 på bare to år. Under klubbkonferansen fortalte Lene Ravnevand om hemmeligheten bak suksessen. FRA 4 TIL 75: Jentegruppen i Soon Seilforening økte fra 4 til 75 på bare to år. Under klubbkonferansen fortalte Lene Ravnevand om hemmeligheten bak suksessen. FOTO: Morten Jensen
Tall kan ofte si mer enn ord. For to år siden startet fire damer opplæring i seiling på damenes egne premisser. Nå er de 75 ivrige, seilende damer!

Damegruppen «Ladies Sailing» i Soon Seilforening startet da et vindkast fra vest traff en seilbåt i Drøbaksundet. En gruppe seilere fra seilforeningen var på seiltur til Oscarsborg. Båten krenget voldsomt som følge av vindkastet, og det at ingen rakk å løsne noen skjøt. Redselen skjøt opp i brystet til Lene Ravnevand da det skjedde.

Fire av damene som var med på turen, snakket om hendelsen etterpå. Jo, de var blitt skremt, men gleden over det å seile stakk dypere. De ville ikke gi slipp på den. De hadde alle vært flere år i seilbåt, men de karakteriserte seg selv som «passasjerer i egen båt». De var med, men det var mennene som seilte.

Nå ville de fire selv lære seg å seile – og det på egne premisser. Og det skulle skje uten at menn var involvert. Soon Seilforening hadde en båt av typen Sonar – en båttype som blant annet er blitt benyttet i paralympics. I den begynte de fire å lære seg å seile. Den første treningen hadde de en uke etter hendelsen i Drøbaksundet.

– Jenter vil ha det på en annen måte; de har behov for å ha et eget seilkollektiv. Vi kalte oss «Ladies Sailing» – og i det navnet ligger det at vi er stolte damer som vil og kan seile. som vil utfordre og utvikle oss selv, sier Lene Ravnevand. MJX0126PÅ SIN MÅTE: De fire som startet prosjektet «Ladies Sailing» var soleklare på at de måtte være en gruppe for og av jenter og at opplæringen skulle skje på deres måte. FOTO: Morten Jensen

Under NSFs klubbkonferanse fortalte hun om hvordan «Ladies Sailing» ble til, hva de har gjort og hvordan de har løst utfordringer. Ryktene om hva de holdt med på spredde seg – det viste seg å være mange flere damer som ville lære å seile – og uten noen form for markedsføring har gruppen vokst fra de fire opprinnelige, vettskremte damene til en gruppe på 75 som nå er blitt seilere. Samtidig har de skapt et stort, sosialt nettverk.

– Det ligger et enormt «kundepotensiale» i å lære damer å seile. Det er et stort, udekket behov; det fins mange lærelystne jenter der ute. Men de må lære seiling på sin måte, konkluderte Lene Ravnevand med, og la til ytterligere en kommentar før hun takket for seg:

– Og kjære menn – lærer jentene seg å seile, blir det mer seiling på dere også!

Lene Ravnevands innlegg under klubbkonferansen i Oslo 12. mars kan sees i videoen nedenunder.