torsdag, 17 mars 2022 10:06

SeilUT skaper aktivitet blant turseilerne

SUKSESS: Allerede etter første sesong var turseiler-konseptet SeilUT en suksess i Ålesunds Seilforening. Dette fortalte Tom Skrede om under klubbkonferansen 12. mars 2022. SUKSESS: Allerede etter første sesong var turseiler-konseptet SeilUT en suksess i Ålesunds Seilforening. Dette fortalte Tom Skrede om under klubbkonferansen 12. mars 2022. FOTO: Morten Jensen
Hvordan skal en seilforening engasjere alle turseilerne? SeilUT er et konsept som brer om seg i stadig større deler av landet.

– Ålesunds Seilforening er en fin seilforening, men det skjedde altfor lite for turseilerne i foreningen. Noe måtte gjøres.

Slik innledet Tom Skrede i Ålesunds Seilforening sitt innlegg under Norges Seilforbunds klubbkonferanse 12. mars. Og at dette var noe viktig å få gjort noe med, understreker det faktum at foreningen måtte gå til naboforeningen Molde for å hente inspirasjon og finne kunnskap. Molde Seilforening har vært selve oppfinneren av konseptet SeilUT.

– Ja, det sitter virkelig langt inne for en sunnmøring å gå til Molde for å be om råd…, understreket Skrede.

Men, så ble gjort, og i 2021 igangsatte Ålesunds Seilforening. Og det angrer ikke foreningen på.

Kort fortalt handler Seil Ut om å besøke ulike havner i løpet av en seilsesong og telle opp hvor mange man har besøkt i løpet av sesongen.  Les mer om konseptet SeilUT.

MJX0088 STOR AKTIVITET: Tom Skrede viste besøkstall for hver av de 31 havnene og hvor mange havner båtene som deltok, besøkte. FOTO: Morten JensenHva de gjorde i Ålesund og hvilke erfaringer foreningen har gjort seg, fortalte Tom Skrede forsamlingen på klubbkonferansen. Og de gjorde det litt annerledes enn naboen Molde. 31 havner ble plukket ut som tellende i konkurransen, men sunnmøringene krevde at for å få poeng for å ha besøkt en havn, måtte man overnatte der.

– Det blir mer sosialt og flere kan planlegge å seile dit samtidig. Et annet viktig element er at vi som seilforening, derved investerer i gjestehavnene rundt oss ved at vi legger igjen noe der. Dette i stedet for at man kun svinger innom en havn og seiler videre.

Tom Skrede fortalte også om hvordan konkurransen – som han understreket er svært uhøytidelig – premieres, og at de også hadde et eget opplegg for barna som var med.

– Det er viktig at de også får oppleve å seile, og ikke bare sitte i en Optimist å konkurrere!

Fasiten etter det første året med SeilUT i Ålesund var at 45 båter deltok, og tilsammen noterte disse seg for 366 overnattingsbesøk i ulike havner,

– SeilUT har skapt bedre samhold i foreningen, at medlemmene har fått flere seilervenner og at det er blitt større aktivitet, konkluderte Tom Skrede i Ålesunds Seilforening.

Hele innlegget hans kan sees under.