fredag, 18 mars 2022 09:50

NM e-seiling: Mandag avgjøres finaleplassene

E-SEILING: 5. og siste kvalifiseringsrunde i NM i e-seiling foregår mandag 21. mars. E-SEILING: 5. og siste kvalifiseringsrunde i NM i e-seiling foregår mandag 21. mars.
Mandag 21. mars går femte og siste runde i NM i e-seiling. Der vil det bli avgjort hvilke 20 seilere som går til finalen 28. mars.

Etter den fjerde runden holder fortsatt trioen fra Christianssands Seilforening de tre første plassene på resultatlisten. Jon August Houge leder foran Kjetil Solvang og Frikk Hoven, og fortsetter de tre den samme glitrende seilingen når de kommer til finalen – den plassen har de allerede sikret seg – kan det ligge an til en virkelig storeslem for sørlandsforeningen.

I det hele tatt – seilerne fra Sørlandet gjør det veldig skarpt i e-seiling. Tittelforsvarer August Austefjord fra Grimstad holder sjetteplassen, og før femte runde er det per i dag ytterligere en seiler fra Grimstad og én fra Christianssand blant de 20 beste; Thomas Gjesteland og Michael W. Henriksen. I tillegg er Kjell Cato Jensen fra Farsund inne blant de 20. Det betyr at syv sørlendinger ligger an til finaleplass. Og det kan bli flere, for på 22. plass – rett bak – ligger Pedro Fadigas fra Grimstad.

De to som peker seg ut til å bli de største utfordrerne til sørlendingene, er Knut Osen fra Trondhjems Seilforening på 4. plass og Emil Forslund fra Nesodden på 5. plass. Og er det noen ved siden av sørlendingene som peker seg ut, så er det familien Forslund: Per i dag ligger tre blad forslund an til å nå finalen. Ved siden av Emil er lillebror Philip nummer 16 og pappa Bjørn nummer 19. Balder Støen, også han fra Nesodden ligger på 12. plass, noe som betyr at seilerne fra Steilene i Oslofjorden ligger an til å få fire representanter i finalen!

I den fjerde runden foregikk de virtuelle seilasene i J/70 i «Porto Cervo», mens den femte runden 21. mars foregår i den foilende SailGP-katamaranen F50, som er god for hastigheter opp mot 50 knop. Det kan bli både spennende og utslagsgivende å se hvilke seilere som behersker disse farkostene best.

Mandag 28. mars går finalen, og da vil det være klart hvem som blir årets første norgesmester i seiling. I finalen nullstilles alt – der gjelder det å bli best av tre seilaser, og seilasene vil foregå i tre ulike båttyper.