onsdag, 23 mars 2022 11:38

Vårsamling med interessant trenerseminar

VÅRSAMLING: 1.–3. april arrangerer NSF en stor vårsamling for seilere og trenere i Moss. VÅRSAMLING: 1.–3. april arrangerer NSF en stor vårsamling for seilere og trenere i Moss. FOTO: Morten Jensen
1. til 3. april arrangerer Norges Seilforbund sin tradisjonelle vårsamling i Moss. Den representerer god trening for både seilere og trenere. Spesielt trenerne har en spesiell go’bit å se frem til.

Hele 89 seilere er påmeldt til samlingen. Det er Emilie Kathrin Vabø, som er ansvarlig for samlingen, godt fornøyd med. Seilerne fordeler seg på seks klasser: 29er (7 lag), ILCA 4 (17 seilere), ILCA 6 (22 seilere), ILCA 7 (6 seilere), iQFOiL (21 seilere) og WASZP (9 seilere).

Seilerne kommer til Moss fra hele landet for å trene og bli veiledet av noen av landets beste og mest erfarne trenere. Det vil bli en økt fredag 1. april og to økter på lørdag og søndag, og de vil bestå av både teknisk trening og treningsregattaer.

– Målet med samlingen er at seilerne skal få en god start på sesongen og reise hjem med gode erfaringer og verktøy for resten av sesongen, sier Emilie.

Trenerne som vil være med på samlingen, er Frank Kirkeland, Frode Jørstad, John-Øivind Garvik, Kristian Oppedal, Marie Grundvig Hvidsten, Mads Severin Hassum-Olsen, Mihalis Floros, Henrik Ørjavik, Iens Ludvig Høst og Emile Kathrin Vabø selv.

Videoanalyse i verdensklasse

Det er imidlertid ikke bare seilerne som vil bli coachet og veiledet av disse klassetrenerne. Årets trener 2-kandidater vil også være med på samlingen. De vil selv få prøve seg som trenere under veiledning av de ulike klassetrenerne når seilerne har sin økt med teknisk trening. Under treningsregattaene vil de få forsøke seg som banedommere og få oppgaver i startbåten.

Om kvelden  1. april vil det så være et trenerseminar for alle trenerne på samlingen.

– Men det vil også være åpent for alle andre trenere som ikke deltar i Moss, men som vil overvære go’biten vi har å by på, sier Iens Ludvig Høst, som er ansvarlig for trenerutdanningen og trenerutviklingen i seilforbundet.

– Vi har fått Øivind Sørvald fra tennisforbundet til å komme å fortelle om hvordan han anvender video i treningsarbeidet sitt.

Øivind Sørvald er utviklingsansvarlig i Norges Tennisforbund, og han regnes for å være verdensledende på videoanalyse. Han står bak en rekke suksesshistorier, deriblant den ikke helt ukjente tennisstjernen Casper Ruuds. Han er også tennis-ekspert på Eurosport, og han er selv en seiler i familiens havseiler.

– Det man vanligvis ser når man ser seg selv på video, er alle feilene man gjør. Det fins mange eksempler på seilere og andre utøvere som har gått rett i kjeller’n når de har sett seg selv og feilene man gjør. Det er fort gjort at det blir slik, sier Iens Ludvig.

– Øivind vil imidlertid ta oss med på en helt annen bruk av video der den brukes til vise hvordan man skal bygge opp en positiv utvikling ved hjelp av videoanalyse. Han vil snakke om hvordan man skal etablere et godt dialog-grunnlag mellom seilere og trenere, og hvordan man kan bruke film fra kameraer og droner til det. Denne seansen tror jeg det vil bli utrolig spennende for oss seilere å ta del i!

Programmet for samlingen er dette:
Fredag 1. april
  • 1300-1600 Teknisk trening på vannet
  • 1800-2000 Trenerseminar: Øivind Sørvald  (tennisforbundet):  Bruk av video i trening
Lørdag 2. april
  • 0900-0930 Klassevise trenermøter
  • 0930-1230 Teknisk trening på vannet
  • 1230-1330 Lunsj
  • 1400-1600 Treningsregattaer
  • 1700-1800 Burgere
  • 1800-2000 Åpne høringer
Søndag 3. april