fredag, 25 mars 2022 09:33

Paraseiling på fremmarsj i Norge

PARASEILING: – Å få i gang et tilbud med paraseiling er ikke så vanskelig som mange tror, så det er bare å komme i gang, sier Hedda Sørensen. PARASEILING: – Å få i gang et tilbud med paraseiling er ikke så vanskelig som mange tror, så det er bare å komme i gang, sier Hedda Sørensen. FOTO: Morten Jensen
Paraseiling blir nå igangsatt i flere seilforeninger, og målet er at seilere med funksjonsnedsettelse skal være en naturlig del av det norske seilmiljøet. Under klubbkonferansen fortalte Hedda Sørensen om hvordan arbeidet skrider frem.

Norge har hatt fremtredende parautøvere i seiling, og helt siden paralympics ble introdusert i 1996, har Norge vært representert. I 2012 vant det norske Sonar-laget med Alkesander Wang-Hansen, Marie Solberg og Per Eugen Kristiansen bronsemedalje. Den mest fremtredende norske paraseileren har Bjørnar Erikstad vært. Han har deltatt i fire paralympics og ble nummer fem i 2016.

Bak disse stjernene har imidlertid det norske paraseiling-miljøet vært tynt – for ikke å si ikke-eksisterende, men nå begynner ting å skje.

I 2019 ble det igangsatt et paraseiling-prosjekt i KNS. Det samlet til å begynne med fem seilere. Nå er de i gjennomsnitt på hver ukentlig trening. I 2021 kom Asker Seilforening i gang for fullt, og nå i 2022 igangsettes det et nytt prosjekt på Mjøsa i regi av Hamar Seilforening.

Under klubbkonferansen i Oslo fortalte Hedda Sørensen om hvordan dette arbeidet skrider frem. Hun er ansvarlig for paraseilingen i Norges Seilforbund og er selv utfdannet ergoterapeut. Hedda har vært med på å igangsette aktivitetene i KNS og Asker – og hun vil være med på Hamar.

Hun understreker at dette er lavterskel-tilbud og at dette ikke er komplisert. Erfaring viser at de som kommer når det tilbys paraseiling, er folk med relativt beskjedne fysiske handicap.

– Dette er ikke vanskelig å få til, og man behøver ikke gjøre det vanskeligere enn det er. Man må ikke ha spesialtilpassete båter og kraner til å løfte seilere om bord.

Nå står hun klar til å hjelpe flere seilforeninger i gang, og til dem som vil gjøre det, sier hun:

– Husk at jeg holder dere i hånden, og jeg slipper den ikke før dere har lykkes!

Du kan se hele innlegget til Hedda Sørensen under klubbkonferansen 2022 nedenunder.