onsdag, 20 april 2022 07:41

Line Flem Høst får ny trener

NY ILCA 6-TRENER: Eirik Verås Larsen (t.h) kan ønske Steven Le Fevre velkommen som ny landslagstrener for ILCA 6. NY ILCA 6-TRENER: Eirik Verås Larsen (t.h) kan ønske Steven Le Fevre velkommen som ny landslagstrener for ILCA 6. FOTO: Line Flem Høst
Fra og med juni vil Line Flem Høst få ny trener i sin ILCA 6-satsing. Da begynner nederlenderen Steven Le Fevre (34) som ny landslagstrener.

Den nye treneren vil Line dele med den finske seileren Monika Mikkola, på samme måte som Hermann Tomasgaard deler sin trener, Anton Garotte, med finnen Kaarle Tapper. Delingen er kommet i stand takket være et nylig inngått samarbeid mellom det finske og norske seilforbundet.

– Jeg er veldig godt fornøyd med å ha fått på plass en ny trener for Line. Line, Monika og Anton jobbet i vinter med å kartlegge hva slags trener som var ønskelig, og de fant frem til to kandidater som vi intervjuet da landslaget var samlet på Mallorca før påske. Til slutt ble Steven valgt som den beste kandidaten av de to, sier sportssjef Eirik Verås Larsen.

Delingen betyr halverte kostnader for hvert av forbundene. Steven Le Fevre begynner i stillingen i midten av juni og han er engasjert ut 2024-sesongen. Lines trener under OL i 2021, Lars Loennechen, vil også være involvert for å følge Line fremover i enkelte arrangementer for å holde samarbeidet dem imellom «up to date».

– Vi vet ennå ikke hvilke regler som vil gjelde når det gjelder trenere under OL i 2024, men må Line og Monika ha hver sin trener, vil det være naturlig at Lars følger Line, sier Eirik.

Monika Mikkola som Line vil trene sammen med, er ranket som nummer ni i verden, mens Line for øyeblikket er nummer 28. I fjor høst toppet Line verdensrankingen, men hun har falt bakover på grunn av studie-prioritering og Covid-19-sykdom.

Lang trenererfaring

Steven Le Fevre har en aktiv karriere som seiler bak seg. Han satset i 470-klassen mot OL i 2012, men han og makkeren måtte se seg slått i den nederlandske uttagningen. Etter det har han hatt ulike roller som trener i det nederlandske seilforbundet. Blant annet var han leder for et stort ungdomsprogram for 60 enmannsjolle-seilere. I en periode var han også  trener for Nicholas Heiner, noe han var coach for da Heiner vant VM i ILCA 7 i 2014. Frem mot OL i Tokyo var Steven coach for Nederlands fremste ILCA 7-seiler, Rutger van Schaardenburg og peruianeren Stefan Peschieira, men da OL ble utsatt ett år på grunn av koronapandemien, valgte nederlenderen å gi seg. Steven fulgte imidlertid Stefan helt frem til OL.

Steven Le Fevre tiltrer stillingen som landslagstrener i midten av juni.