torsdag, 21 april 2022 10:54

Stor jentesamling i forkant av NC i Moss

STOR JENTESAMLING: I forkant av norgescupen i Moss oppfordres alle ILCA-jenter til å bli med på jentesamlingen der. STOR JENTESAMLING: I forkant av norgescupen i Moss oppfordres alle ILCA-jenter til å bli med på jentesamlingen der. FOTO: Morten Jensen
Med en samling i Moss fredag 29. april innledes et nytt jenteprosjekt for ILCA-seilerne. Samlingen er åpen for alle – uansett nivå og erfaring. – Bli med, oppfordrer breddekonsulent Emilie Kathrin Vabø i NSF.

– Norges Seilforbund ønsker å følge opp jentene som seiler ILCA 4 og 6, og i forkant av norgescup-åpningen i Moss 30. april, avholder vi en samling som er åpen for alle ILCA 4- og 6-seilere. Det blir trening om ettermiddagen og grilling og sosialt samvær om kvelden – og det hele er gratis å være med på..

Emilie Kathrin Vabø understreker at dette er et lavterskel-tilbud hvor det ikke stilles noen krav til hva slags nivå seilerne er på eller hvilke erfaringer de har med ILCA-seiling fra før. Erfarne som nye seilere er velkomne.

– Vi ønsker å gi jentene i ILCA-klassene en ekstra hjelpende hånd, og samlingen i Moss blir den første vi arrangerer. Erfaringene fra den vil være med å stake ut veien videre.

Ekstra hjelp vil det også vanke for ILCA 6-jentene som velger å ta turen til Kieler Woche i juni og til det store nordiske mesterskapet i Århus i august.

– Der vil vi stille med en egen trener for jentene, sier Emilie.

Omdefinerte jente-prosjekt

I etterkant av OL i Tokyo hadde Norges Seilforbund planlagt å igangsette et ILCA 6-prosjekt for de av jentene i klassen som var på nivået under landslaget. Men det viste seg å bli for ambisiøst. Forutsetningene var ikke til stede hverken hos seilerne eller NSF når det gjaldt ambisjoner, økonomi og tidsbruk. Skolegang og hva det ville kreve av tid som jentene kunne bruke på den seilingen og treningen som skal til for å nå et godt, internasjonalt nivå, stemte ikke overens.

– Vi valgte derfor å omdefinere prosjektet, så nå starter vi et åpent prosjekt hvor alle ILCA-jenter som ønsker det, kan delta. Det blir et lavterskel-tilbud. Deretter vil vi se om vi kan få på plass talentprogram for de aller ivrigste når vi ser hvordan dette skrider frem.

Bli med 29. april!

NSFs breddekonsulent oppfordrer derfor flest mulig ILCA 4- og 6-seilere til å stille opp på samlingen i Moss fredag 29. mai. Samlingen starter kl 17. Da er planen å ta en treningsøkt på vannet. Blir kl 17 i tidligste laget kan man slutte seg til samlingen etter hvert. Det koster ikke noe å delta.

Ved siden av at de som stiller opp vil få en ettermiddag med verdifull trening på vannet og en kveld hvor man kan bli kjent med hverandre, vil samlingen også gi NSF en pekepinn om hvor mange som er interesserte i å være med og hvilke behov seilerne har.

Påmelding til samlingen kan gjøres via en e-post til Emilie Kathrin Vabø. Samme e-post-adresse kan benyttes til å få nærmere opplysninger om samlingen.