torsdag, 28 april 2022 13:23

Stor norgescup-åpning i Moss

IQFOIL: Christian Linnerud fra KNS stiller i spissen for i alt 24 iQFOiL-ere i Moss. IQFOIL: Christian Linnerud fra KNS stiller i spissen for i alt 24 iQFOiL-ere i Moss. FOTO: Morten Jensen
Samtlige norgescup-klasser er på plass i Moss til årets første stormønstring. Hele 239 seilere er klare til dyst kommende helg!

Det er sjelden kost at alle NC-klassene er på plass i ett og samme arrangement, men så er tilfellet i Moss kommende helg. Det betyr at hele 239 seilere fra 28 seilforeninger fra hele landet er samlet. Spesielt er  kontingenten fra Stavanger Seilforening stor, men også et stort antall fra seilforeningene i Vestland fylke er representert.

NC-klassen i Optimist er den største med sine 61 seilere, og i vrimmelen av seilere er fem av de seks seilerne som vant NM-medaljer i 2021. Blant guttene gjelder det hjemme-seilerne Cornelius Sannerud og Storm Kopperud fra Moss. De vant sølv- og bronsemedalje i NM i fjor. I jenteklassen er hele NM-pallen representert med Milla Sandmo Birkeland fra Ran, Emilia Bergman fra Arendal og Elle Charlotte Tan Almås fra samme forening.

Disse premierte seilerne vil imidlertid møte konkurranse fra en herskare av nye, unge seilere som er kommet inn i klassen. En av dem er Victor Lööf fra Tønsberg. Han er sønnen til Fredrik Lööf, en av Sveriges fremste OL-seilere gjennom tidene som nå er bosatt i Åsgårdstrand.

I Optimist U12 deltar det 31 seiler mens det er seks seilere blant de aller yngste – i U10-klassen. Tilsammen er det 98 Optimist-seilere med i Moss.

Mange enmannsjolle-seilere

Fjorårets norgesmester i Optimist for gutter, Henrik Løset Eriksen fra Larvik har valgt en litt annen vei videre enn de fleste. I stedet for den tradisjonelle veien til ILCA 4, WAZSP eller 29er, har han valgt å ta spranget over i brettklassen iQFOiL. Der skal han seile mot 23 andre seilere, og blant dem er tre av seilerne på utfordrerlandslaget; Christian Linnerud, Mina Mobekk og Oda Sverre –alle fra KNS. En interessant start blir også Tuva Oppedal fra Sola, lillesøster til landslagsseiler Helle Oppedal.

Tilsammen deltar det 65 seilere i de tre ILCA-klassene; 4, 6 og 7. Flest seilere er det i ILCA 6, der Line Flem Høst fra KNS vel er den fremste deltageren. ILCA 6-klassen rommer både jenter og gutter, og fordelingen er 11 og 21.

I ILCA 4-klassen deltar 23 seilere. Ingen av NM-medaljørene blant guttene i 2021 er med, de er gått videre til andre klasser – først og fremst ILCA 6. Hanne Birkeland fra Soon vant bronse blant jentene i fjorårets NM og seiler fortsatt i ILCA 4.

Ti seilere er med i OL-klassen ILCA 7 med den ferske bronsevinneren fra U19-EM, Theodor Middelthon fra Stavanger som fremste deltager. Han for imidlertid knallhard konkurranse fra litt eldre seilere enn ham selv. Alle de beste i klassen er med, bortsett fra to blad Tomasgaard. Hermann er skadet mens Uffe for tiden seiler i Hyères.Theodor Middelthon - seilerILCA 7: Nylig hjemkommet med bronse i U19-EM – Theodor Middelthon er klar for å møte hjemlig konkurranse i Moss. FOTO: Morten Jensen

WASZP-klassen teller 18 seilere. Blant dem er Mathilde Robertsad fra Tønsberg, som nylig kom hjem fra et SailGP-arrangement, der hun ble nummer to i WASZP-klassen i San Fransisco. I Moss møter hun de beste seilerne i Norge, og en av dem som trolig vil gi henne konkurranse, er Mikal Tveita fra Åsane Seilforening.

VM-uttagning i 29er

Seks lag utgjør konkurransen i RS Feva-klassen, mens den andre tomannsjolle-klassen i Moss, er 29er. For denne klassen blir norgescupen alvorlig nok, for den teller som uttagning til sommerens store junior-VM i Nederland. Det er et VM det internasjonale seilforbundet World Sailing arrangerer. Mesterskapet rangeres som det ypperste en juniorseiler kan delta i..

Til dette mesterskapet skal det taes ut et gutt- og ett jentelag. Seks av lagene i Moss er rene jentelag, mens fem består av guttepar. Det blir hard kamp om de to VM-plassene. Andre del av uttagningen foregår i Holmestrand 14. og 15. mai.

Det skal også uttas VM-seilere i ILCA 6 – en gutt og en jente – og tilsvarende i iQFOiL. For dem blir seilasene i Moss først og fremst trening. ILCA-uttagningen starter med norgescupen i Stavanger 14. og 15. mai og avsluttes to uker senere i den neste NC-en, som arrangeres av Ran Seilforening.

For iQFOiL-seilerne  innledes uttagningen i Holmestrand (14. og 15. mai) og avsluttes på Solastranden 28. og 29. mai.