torsdag, 12 mai 2022 19:04

Seilernes inkluderingsuke starter snart

INKLUDERING: Seiling er ikke tilgjengelig for alle. Ta med noen ut på tur under Seilernes inkluderingsuke! INKLUDERING: Seiling er ikke tilgjengelig for alle. Ta med noen ut på tur under Seilernes inkluderingsuke! FOTO: Vindskift
Klar for å invitere noen nye inn til seilingens mange eventyr? Fra 30. mai til 5. juni arrangeres «Seilernes inkluderingsuke» over hele Norge. – Da håper vi mange seilforeninger og seilere vil bidra til aktiviteter og skape hjerterom på havet, sier Ida Patel Hellum i Vindskift.

Vindskift, som er et prosjekt under Norges Seilforbund, har i flere år jobbet med  inkludering. Innvandrere og sårbar ungdom som ikke naturlig sogner til sjøen, er blitt invitert med på seiltur og en fin opplevelse der. Noen av dem er sågar blitt seilere etter å ha bli gitt muligheten til å få prøve å seile.

For tredje gang har Vindskift tatt initiativ til å lansere «Seilernes inkluderingsuke» for hele seil-Norge, og i praksis er dette prosjektet en oppfordring til alle seilforeningene i landet og alle seilere om å bruke denne uken til å slå et slag for enda mer hjerterom på havet. Noe som kort og godt kan gjøres ved å invitere til aktiviteter i seilforeningen og ta med noen ut på sjøen.

– Har ikke seilforeningen din hatt et Vindskift-arrangement, er denne uken en god anledning til å prøve konseptet, mener ildsjelene bak Vindskift.

Gjør det enkelt!

Dette kan gjøres enkelt og liketil, og det behøver ikke kreve noe stort apparat. Det viktigste er at det gjøres noe.

Her er en liten oppskrift på hvordan en forening kan gå frem::

• 1-2 ildsjeler (eks. turseiler/ansatt i forening)
  • Minimum 1 båt
  • Deltagere (fra en organisasjon/fritidsklubb)
  • Nok redningsvester
  • Håndbok (den får du tilsendt fra Vindskift)
  • Dokumentér turen ved å ta bilder
  • Godt humør!

Eksempler på inkluderingsarrangement

Flere foreninger var aktive i fjor, her er noen eksempler:

I 2021 var Ålesunds Seilforening en av foreningene som hadde aktiviteter. De tok med seg 16 ungdommer fordelt på åtte båter ut på tur. Deltagerne ble servert kake, pølser og burgere. Therese Giske, som er en ildsjel i seilmiljøet i Ålesund, fortalte at det ikke tok henne lang tid før hun hadde klart å organisere hele turen og fått med seg frivillige skippere, kakebakere og ungdommer som deltagere.

I Tønsberg Seilforening stod Nils Kamfjord i spissen for organiseringen. Der var det 12 ungdom i fire båter som fikk en tur på sjøen. Nils var rask på avtrekkeren da han ble oppfordret til å arrangere en tur og til å samle frivillige. Det resulterete i en fin tur med god stemning der deltagerne virkelig fikk føle på hvordan det er å seile. Mange seilte for første gang.

– Vi håper mange seilforeninger vil la seg inspirere gjøre noe tilsvarende og ha inkludering i tankene i denne uken – fra 30. mai til 5. juni, sier Ida i Vindskift.

Har du spørsmål om hvordan dette skal løses, så ikke nøl med å ta kontakt med Vindskift. De har lang erfaring og mange gode råd å gi!