torsdag, 19 mai 2022 13:08

To VM-klare 29er-lag

VM-KLARE: Balder Støen og Emil Forslund vant uttagningen i guttenes 29er-klasse og er klare for ungdoms-VM. VM-KLARE: Balder Støen og Emil Forslund vant uttagningen i guttenes 29er-klasse og er klare for ungdoms-VM. FOTO: Niklas Axhede
Første del av uttagningen til ungdoms-VM i Nederland i juli er avsluttet, og nå er to 29er-lag VM-klare og har fått tilbud om å seile for Norge.

Uttagningen i 29er-klassen har skjedd over to norgescuper – først i Moss og deretter i Holmestrand. Uttagningen har også inneholdt lite vind og mye vind, og uttagningens formel har nå gitt til resultat at to lag er VM-klare.

I gutteklassen var det ganske klart hvem som pekte seg ut, mens det var svært jevnt og spennende i jenteklassen. Så jevnt at resultatene er blitt sjekket og regnet ut flere ganger. Men etter at det nå er gjort, er det klart at det ble Marie Stenhagen og Anine Skjæret Halstensen fra Bærum Seilforening som til slutt trakk det lengste strået, noen fattige poeng foan klubbvenninnene Jenny Skirstad Pollen og Julie Sverdrup.

I gutteklassen går VM-billetten til Balder Støen og Emil Forslund fra Nesodden. Begge lagene har nå fått tilbud om å få seile for Norge i World Sailing Youth Worlds, så nå er det opp til hvert av lagene å akseptere – eller takke nei.

Nye VM-seilere til helgen

De fire seilerne vil imidlertid få følge av ytterligere fire seilere til til VM, to i ILCA 6-klassen og to i iQFOiL. Første del av deres uttagning er gjennomført, og den siste står for døren kommende helg. ILCA-seilerne skal til Ran Seilforenings norgescup og seile sine avgjørende seilaser der, mens brettseilernes uttagning avgjøres utenfor Solastranden ved Stavanger.

I ILCA 6-klassen leder Jens Kaastad Ørjavik fra Bundefjorden etter første uttagningsseilas i Stavanger foran Sverre Langaas-Holt og Olav Grønlund, begge fra KNS. Blant jentene ligger Mia Beckmann Klæboe fra Drøbaksund øverst på listen, fulgt av  Emilie K. Nilsen fra Ran og Linn Noach fra KNS.

IQFOiL-uttagningen ledes av henholdsvis Johan Fiskvik Mjøen og Maya Gysler, begge fra KNS.

Resultater VM-uttagning 29er