fredag, 03 juni 2022 11:41

Ligaseiling i mange varianter

GRUNDIg WOMEN’S REGATTA: 11 damelag skal seile om finalebilletter til Women’s Sailing Championship denne helgen i Oslo. GRUNDIg WOMEN’S REGATTA: 11 damelag skal seile om finalebilletter til Women’s Sailing Championship denne helgen i Oslo. FOTO: Morten Jensen
Det går mot travle tider for ligaseilerne. Lørdag starter Grundig Women’s Regatta, snart er ny runde i seilsportsligaen, ungdomsliga og Sailing Champions League-finale.

I morgen, lørdag 4. juni, møtes 11 rene damelag til dyst i Grundig Women’s Regatta i Oslo. Seilasene skjer ut fra området «Sukkerbiten» i Bjørvika – samme sted hvor første runde i seilsportsligaen fant sted for snart en måned siden.

Dette er den største regattaen som har vært i Norge til nå når det kommer til ligaseiling for damer i Norge, og regattaen er ikke helt uten alvor. Den teller som uttagning til Women’s Sailing Champion League-finalen, som skal gå i Lausanne i Sveits 7. til 9. oktober. Ett norsk lag får plass i Sveits, noe som betyr at vinnerlaget denne helgen får turen og startkontingenten betalt av Grundig.

Av damelagene som stiller denne helgen, er det lagene til Anette Melsom Myhre fra Oslofjorden Seilklubb og Karin Sophie Andersen fra Sandefjord som kan skilte med mest erfaring med ligaseiling. Karin Sophie har med seg seilerne som vanligvis utgjør laget til Sandefjord Seilforening i seilsportsligaen; Margit Gyllenhammar-Wiig og Trine Tjøm, og som fjerde seiler om bord har hun med Tonje Edland fra Tønsberg.  Anette er tilbake på regattabanen for første gang etter at hun ble mamma i fjor. Hun seiler sammen med Tine Simensen Oldereid, Madeleine Østby og Karen Kristoffersen.

Seilsportsliga runde to i Strusshamn

18. og 19. juni er det klart for 2. runde i seilsportsligaen. Den foregår fra Strusshamn på Askøy utenfor Bergen. Arrangementet inngår som en del av Bergen Seilfestival. Der skal eliteserielagene Grimstad Seilforening, BI Athletics og Stavanger Seilforening forsvare pallen som de inntok i den første runden i Oslo. I førstedivisjon er det Larvik Seilforening, Oslo Seilforening og Trondhjems Seilforening som skal forsvare tilsvarende plasser.

At damer har fått øynene opp for ligaseiling, er åpenbart, for per i dag er tre av lagene som er påmeldt i Strusshamn rene damelag. Sandefjord stiller med damelaget de også hadde i første runde i Oslo, Oslo Seilforening har ogs et rent damelag og ekstra stor spenning er det knyttet til damelaget fra Tønsberg, som ledes av OL-seilerne Helene Næss og Marie Rønningen.

Seilsportsligaen fortsetter etter Strusshamn  27. og 28. august i Stavanger og avsluttes i Grimstad 24. og 25. september.

Ungdomsligaen er årets nyhet

Flere ungdomslag har begynt å peile seg inn mot 3. og 4. september og 1. og 2. oktober. Da går de to stevnene som i år vil utgjøre Ungdomsligaen. Den er for seilere mellom 14 og 20 år. Det første stevnet går i Ålesund, det andre i Åsgårdstrand. I likhet med seilsportsligaen er dette en konkurranse mellom seilforeninger, men en forening kan gjerne stille med flere lag á fire seilere.

Den store finalen i ligasammenheng er Sailing Champions League-finalen i Travemünde i Tyskland fra 23. til 26. juli. Til denne finalen har hele tre norske lag kvalifisert seg; Åsgårdstrand Seilforening, Moss Seilforening og BI Athletics. Vinnerlaget i årets norske seilsportsliga er automatisk sikret plass i SCL-finalen i 2023.

NM for damer i ligaformat

Liga-formatet vil også bli benyttet i årets NM i dameseiling. Det har i en årrekke foregått i Snipe, men NM-medaljene vil i år bli utdelt i J/70 og det seiles på ligavis. Det betyr at ingen trenger eie eller disponere båter for å delta, man trenger kun å danne lag á fire damer og melde seg på. Et viktig krav i NM-ene er at alle deltagerne må være medlem av en seilforening.

Det siste arrangementet som står i ligaseilingens tegn i år, er Mesternes Mester. Der møtes alle norgesmestrene av året til dyst. Invitert til å delta er også fjorårets vinnerlag, som i 2021 ble ledet av Morten Helgesen fra Fredrikstad Seilforening som deltok i MM som norgesmester i Finnjolle. Norges Seilforbund kan også dele ut wild card til andre deltagere, som for eksempel seilere som har vunnet internasjonale mesterskap.

Vinneren av Mesternes Meter vinner også årets kongepokal. Og mesterskapet – det finner sted 14. og 15. oktober.