fredag, 17 juni 2022 11:16

Seilsportsligaen har fått nye samarbeidspartnere

NYE SAMARBEIDSPARTNERE: Höegh Autoliners og Clarksons er nye samarbeidspartnere til seilsportsligaen. NYE SAMARBEIDSPARTNERE: Höegh Autoliners og Clarksons er nye samarbeidspartnere til seilsportsligaen. FOTO: Morten Jensen
To nye firmaer har funnet veien til seilsportsligaen. – Det er veldig moro at næringslivet begynner å få opp øynene for de verdiene vi har å tilby, sier Magnus Hedemark.

Shipping-firmaet Höegh Autoliners og meglerfirmaet Clarksons undertegnet nylig hver sin samarbeidsavtale med Norsk Seilsportsliga.

– Det er med på å bidra til at  økonomien i seilsportsligaen blir mer robust, og det er et kvalitetsstempel for seilsportsligaen at vi nå har fått med oss så profilerte samarbeidspartnere. For oss som holder på med dette til daglig, er det et hyggelig å få et bevis på at vi jobber i riktig retning, sier Magnus Hedemark, som er Norges Seilforbunds prosjektleder for seilsportsligaen.

Shipping og megling

Clarksons er et firma som driver med megling innen shipping og befraktning. Det er et gammelt, britisk firma som har aner helt tilbake til 1852 – faktisk året etter at det ble seilt om America’s Cup for første gang, som jo er et av de største øyeblikkene i seilsportshistorien. I 2015 kjøpte firmaet det norske firmaet RS Platou ASA og det har virksomhet over hele verden.

Höegh Autoliner har en flåte av RoRo-skip. RoRo står for roll on, roll off, og det innebærer at Höegh Autoliners skip kan frakte alt som kan rulles på og av skipene deres. 70 prosent av oppdragene handler om frakt av biler. Firmaet har 250 landbaserte ansatte og 1350 sjøfolk og opererer over hele verden.

– Etter at pandemien var over, så vi etter muligheter til å kunne skape engasjement og øke kontakten både med våre egne ansatte og med våre kunder og samarbeidspartnere. Og da så vi på seilsportsligaen som en veldig god mulighet til å få til nettopp dette, sier Laura Exner, som er kommunikasjonsansvarlig i Höegh Autoliners.

– Dessuten, sier hun, – var det viktig at seilsportsligaen og Norges Seilforbund er opptatt av de samme tingene og har de samme ambisjonene og målene rundt bærekraft, det grønne skiftet og rent hav som oss.

Høegh Autoliner bestilte nylig fire utslippsfrie skip for å supplere de 40 skipene rederiet allerede har.

For ansatte og kunder

Gjennom samarbeidet med seilsportsligaen planlegger Höegh Autoliner foreløpig to arrangementer – et for sine 68 Oslo-ansatte og et for samarbeidspartnere og kunder. Det siste arrangementet vil de ha i samarbeid med Clarksons, som de også har mye å gjøre med i sitt daglige virke. Under arrangementene vil de benytte 10 J/70-er som deltagerne skal seile og konkurrere i. Etter seilasene blir det omvisning på Fram-museet på Bygdøy og middag.

– Det er veldig moro at samarbeidspartnerne våre og deres ansatte og kunder på denne måten lærer litt seiling og får oppleve båtene og hva vi holder på med i seilsportsligaen. Det er også veldig tilfredstillende å få vist frem at vi kan arrangere noe som er av en slik størrelse at alle kan delta, sier Magnus.

Magnus forteller at de opplever at også andre firmaer «sitter på gjerdet» og vurderer seilsportsligaen som samarbeidspartner.

– Målet vårt er å få til gode avtaler og et godt samarbeid med våre samarbeidspartnere, slik at dette kan være med å sikre grunnfinansieringen av båter og utstyr.