fredag, 17 juni 2022 11:31

Grimstad-lag i uvant posisjon

FORSVARER: I Bergen skal Grimstad-laget forsvare seieren de tok i Oslo i ligaens første runde. Det blir en ny rolle for laget. FORSVARER: I Bergen skal Grimstad-laget forsvare seieren de tok i Oslo i ligaens første runde. Det blir en ny rolle for laget. FOTO: Morten Jensen
Grimstad Seilforening vant første runde og sin aller første seier i seilsportsligaen i Oslo for en måned siden. Denne helgen skal de forsvare seg i den andre runden som vil gå under krevende forhold i Bergen.

Gradvis har seilerne i Grimstad Seilforening forbedret seg i seilsportsligaen. De startet i 1. divisjon i 2016, rykket opp i eliteserien og år for år har de forbedret plasseringen sin der – inntil de gikk helt til topps i årets første serierunde tidlig i mai. Etter fem år som outsidere inntar laget dermed en helt ny rolle når de kommer til Bergen; de skal forsvare ledelsen de har fått.

Den kommende serierunden i seilsportsserien foregår i Strusshamn på Askøy. Grimstad Seilforening stiller med nesten det samme laget som vant den første serierunden i Oslo, men med to viktige endringer. Ut av laget har Vidar Ljungstrøm gått. Han er blitt erstattet av Lars Nicolay Løvdal, som skal seile sammen med Georgios Nikoltsis, August Austefjord og Andre Jørgen Ugland.

Må klare seg uten coach

Den andre viktige endringen er at laget må klare seg uten coachen sin, Lars Ingeberg. Han vil være opptatt med selv å kjempe om NM-medaljer i norgesmesterskapet i storbåtseiling i Tønsberg. En ikke ubetydelig årsak til Grimstad-lagets solide seiling i den første runden, bestod i at Lars Ingeberg brukte regattasystemet til SAP til å analysere hver enkelt seilas, slik at han mellom seilasene kunne gi laget sitt verdifull informasjon om værutvikling og hvor og hvordan på banen det var lønnsomt å seile, som laget kunne ta med seg inn i neste seilas.

I det krevende farvannet utenfor Strusshamn, som blant annet byr på store variasjoner i tidevannsstrømmen, må Grimstad-laget denne gangen klare seg uten coachen sin.

Grimstad-seilernes to største utfordrere kommer begge med en solid dose fornyet selvtillit. Både Moss Seilforening og BI Athletics, studentlaget fra Bedriftsøkonomisk Institutt, kvalifiserte seg nylig for finalen i Sailing Champions League. Under kvalifiseringsseilasene som foregikk i Portugal, var de at på til med helt oppe i téten og plasserte seg som henholdsvis nummer fem og fire.

Det har trolig gitt lagene både trygghet og appettitt på å vinne i den hjemlige eliteserien.

Revansje-oppgjør

Det er imidlertd flere lag som kan by de beste på konkurranse i Strusshamn. Tønsberg Seilforening stiller med et rent damelag anført av OL-seilerne Helene Næss og Marie Rønningen. Et annet kvinnedominert lag kommer fra Kongelig Norsk Seilforening, og på det seiler Ragna Agerup, som var Helene og Maries argeste konkurrent før OL i Brasil i 2016. Sammen med tvillingsøsteren Maia vant Ragna den gangen kampen om den norske OL-plassen i 49erFX, så når de nå møtes igjen i seilsportsligaen, er det duket for et aldri så lite revansjeoppgjør mellom rivalene.

Det er også all grunn til rette blikket mot Stavanger Seilforenings lag. De seilte godt i den første runden der de ble nummer tre, og til Bergen kommer de med et kanskje enda sterkere lag. August Hanevik og Markus Hammerø Hagen seilte begge i Oslo, og til Bergen har de tatt med seg ILCA-seilerne Lucie Franssen og Anders Lindemark.

Stavanger-laget ble nummer to i 1. divisjon i 2021, og som nyopprykket i eliteserien kan de klare å gå helt til topps også i den øverste divisjonen i seilsportsligaen.

Larvik Seilforening vant 1. divison i Oslo foran  Trondhjems Seilforening og Ran Seilforening. Disse tre foreningene vil nok være favoritter til å innta de beste plasseringene når lagene nå møtes igjen.

Den andre serierunden foregår 18. og 19. juni i Strusshamn med Askøy Seilforening som arrangør.