mandag, 20 juni 2022 14:39

Mina Mobekk vant NoM i iQFOiL

NORDISK MESTER: Mina Mobekk ble nordisk mester i iQFOiLs dameklasse. Her er hun på den avsluttende maratonseilasen. NORDISK MESTER: Mina Mobekk ble nordisk mester i iQFOiLs dameklasse. Her er hun på den avsluttende maratonseilasen. FOTO: Christian Ruscetta
Mina Mobekk fra Kongelig Norsk Seilforening gikk til topps i klassen senior kvinner i nordisk mesterskap i iQFOiL, som ble avholdt på Hvasser i helgen.

Det nordiske mesterskapet på Hvasser er det største foil-arrangementet i Norden noensinne. Nesten 60 utøvere konkurrerte på Hvasser gjennom tre dager på foilende seilbrett. I de fem ulike klassene ble det en norsk vinner i klassen for senior kvinner; Mina Mobekk fra KNS.

– Det gikk ganske bra både den første og andre dagen, og så klarte jeg å vinne den siste dagen også. Så jeg er fornøyd, sier Mina.

Gjennom de tre regattadagene viste hun at hun var best i sin klasse, som bestod av både norske, svenske og danske utfordrere. Lagvenninnen fra KNS, Oda Sverre, var den som var nærmest å utfordre Mina Mobekk. Danske Lærke Buhl-Hansen sikret tredjeplassen. Mina og Oda er begge på Norges Seilforbunds utfordrerlandslag. Lærke er Danmarks beste iQFOiL-seiler.

Krevende maratonseilas

– Jeg håpet å vinne før mesterskapet, men visste at det kom til å bli hard konkurranse, og at jeg måtte være skjerpet. Det har vært litt problemer med protester og sånn, men det ordnet seg. Protester går litt utover konsentrasjonen, men jeg prøver ikke å tenke på det mens jeg seiler, sier Mina.

I den siste mesterskapsdagen seilte deltagerne maraton, og da var det hard kjemping på brettet i over en time i mye vind og bølger, noe som, ifølge Mina, er svært fysisk krevende.

– Det varte jo litt over en time, og man kjenner det ganske mye i ryggen. Man henger i trapesen, så det er ikke armene det går mest utover. Jeg var sliten, men glad da jeg kom i mål, smiler en fornøyd Mina.Premie Mina Mobekk Guro SteineFRA PRESIDENTEN: Mina Mobekk blir overrakt premie under premieseremonien på Fynstranda av Guro Steine, president i Norges Seilforbund, foran Alexander Wang-Hansen, styremedlem i KNS, og Oda Sverre, konkurrenten som kom på andreplass. FOTO: Christian Ruscetta.

I herrenes seniroklasse vant danske Niklas Lillelund foran landsmannen Christoffer Damgaard. August Landmark (KNS) kom på tredjeplass.

I U19-klassen vant svenske Vidar Nyström foran spanske Àlvaro Jiménez Bonny og latviske Davis Mazais.

I U17-klassen vant danske Malthe Lillelund foran nok en dansk seiler, Oscar Buch. Felix Dybdahl (KNS) kom på tredjeplass.

I Open Foil-klassen vant Lukasz Grodzicki (KNS) foran Stein Anders Sundbye (Asker Seilforening) og Øyvind Birkeland (Sola Brettseilerforening).

Kompette resultater.IQFoil Hvasser54 SEILERE: I havgapet utenfor Hvasser konkurrerte 54 foilende brettseilere om nordiske mesterskapstitler. FOTO: Christian Ruscetta.