onsdag, 22 juni 2022 12:06

Klart for årets NM-høydepunkt

IQFOIL: Den foilende brettklassen iQFOiL blir samlet sett den største med 25 deltagere i ulike aldersklasser. IQFOIL: Den foilende brettklassen iQFOiL blir samlet sett den største med 25 deltagere i ulike aldersklasser. FOTO: Morten Jensen
For første gang er seiling en del av Norges Idrettsforbund, Norsk Tipping og NRKs storsatsing «NM-veka». NM i iQFOiL, WASZP og 29er vil bli å se på TV, men bare i form av en NM-reportasje.

Ideen bak NM-veka er at små idretter som vanligvis ikke preger mediabildet, skal få sjansen til å vise seg frem. Hele 16 særforbund deltar med NM i 30 idretter, og det hele starter i Skien i dag, torsdag 22. juni. For seilingens del foregår det hele i Brevik lørdag og søndag ut fra Brevik Seilforenings anlegg på Seivall.

Konkurransene i en del av idrettene blir sendt direkte, noen i opptak og noen blir vist frem i form av reportasjer. Seilsporten faller inn under sistnevnte kategori, og noe av årsaken til det, er at det meste av aktivitetene skjer i Skien og den tekniske kapasiteten til å gjøre noe fullverdig i Brevik vil være begrenset.

– Vi får NRK på besøk på søndag, og resultatet av besøket vil bli vist i NM-vekas kveldsmagasin samme dag, sier Thomas Nilsson, som har vært NSFs kontakt til norgesmesterskapet i Brevik.

– NM-veka er NRKs største produksjon i 2022, og de skal formidle idrettsgleden til hele Norge med over 50 timer fra de fem dagene med idrett, sies det i en pressemelding fra Norges Idrettsforbund.

NM for damer og herrer

NM-veka omfatter fire klasser; 29er, WASZP, iQFOil og Windfoil.

I WASZP-klassen vil det bli utdelt NM-medaljer til både damer og herrer ettersom deltagelsen kvalifiserer til det. Deltagerlisten teller i alt 21 seilere, og ti av dem er damer.

I dameklassen stiller Nora Doksrød fra Sandefjord for å forsvare sin NM-tittel fra 2021, men hun får hard konkurranse av fjorårets øvrige medaljevinnere, Mathilde B. Robertstad fra Tønsberg og Liva Løset Eriksen fra Sandefjord.

I herreklassen er det Anders Hylen Klippenberg fra KNS som er tittelforsvarer, og også han må slåss mot sine to tidligere medaljerivaler; Jacob Wærsten fra KNS og Mikal Tveita fra Åsane.

I begge klassene er det kommet nye seilere siden sist, og all den stund værvarselet for de to NM-dagene bærer bud om lett vind, kan NM-et definitivt kunne komme til å by på overraskelser.208463836 4009508609098102 3806235746525125781 nTITTEL-FORSVARER: Anders Hylen Klippenberg fra KNS kommer til Brevik for å forsvare NM-tittelen han vant i 2021. FOTO: Thomas Nilsson.

Fysikk spiller en stor rolle

IQFOiL-klassen teller totalt 25 seilere, men premiemessig vil seilerne være inndelt i flere klasser. Den endelige deltagelsen vil avgjøre hvilke klasser som får NM-medaljer, men så langt tyder mye på at det blir delt ut et medalje-sett kun i herrer senior.

Mens damer og herrer kan konkurrere mot hverandre på noenlunde like fot i 29er og WASZP, fungerer det ikke i den foilende brettklassen iQFOiL. Der spiller fysikk i form av vekt og styrke en betydelig rolle. At velvoksne herrer på 190 cm og 90 kilo skal konkurrerer mot 17-åringer på 160 cm og 60 kilo fungerer rett og slett ikke. Klasseklubben for iQFOiL har derfor bestemt at det ikke skal deles ut NM-medaljer i en mixed-klasse, slik NM-reglene gir anledning til. I stedet blir seilerne inndelt i aldersbestemte klasser og egne klasser for damer og herrer med lik premiering, og av alle disse klassene ser det ut til at det kun er «herrer senior» som vil kunne få tildelt NM-medaljer. iQFOiL er en OL-klasse, og i en OL-klasse kreves det kun fem deltagere for at den skal kunne kåres en norgesmester. For øvrige klasser er 15 minimumtallet.

I 2021 ble det delt ut NM-medaljer for første gang i iQFOiL, og da var det landslagsseileren og OL-deltageren Endre Funnemark fra KNS som kunne klatre øverst på pallen. Ved siden av seg hadde han Even Fuhr Midtgaard fra Åsane og August Landmark fra KNS. Alle tre er på plass i år også.

Blant damene må den ferske nordiske mesteren, Mina Mobekk fra KNS, finne seg i å være favoritt. Hennes hardeste konkurrenter blir trolig klubbvenninnen Oda Sverre og søstrene Thea og Tuva Oppedal fra Sola Brettseilerklubb.  Den tredje søsteren i Oppedal-familien, landslagsseileren Helle Oppedal, er ikke med i NM.

I tillegg til iQFOiL er det ytterligere en foilende brettklasse i Brevik. I klassen Windfoil står seilerne fritt til å velge utstyr. Kun fire seilere er påmeldt.

For få til å få NM

I 29er-klassen er det kun 12 lag som er påmeldt, og dermed mangler klassen tre lag for at vinnerne skal kunne bli kåret til norgesmestre. Dukker det ikke opp flere deltagere i siste liten, blir vinnerne klassemestre. Begge de to uttatte lagene som i juli skal delta i  ungdoms-VM, vil være på plass i Brevik. Balder Støen og Emil Forslund fra Nesodden og Marie Stenhagen og Anine Skjæret Halstensen fra Bærum.

For Brevik Seilforening er NM-veka en milepæl og et stort arrangement som foreningen har jobbet mot i lang tid.

– Jeg er imponert over måten seilforeningen har brukt dette mesterskapet til å oppgradere og løfte seg på alle områder – både når det gjelder kompetanse og anlegg. Jeg er overbevist om vi vil oppleve et strålende NM i Brevik, sier NSFs generalsekretær, Per Christian Bordal.

Resultater, deltageroversikt og informasjon om NM-veka i seiling

Hele programmet for NM-veka