onsdag, 22 juni 2022 18:12

Påmelding til ungdomsligaen er åpnet

UNGDOMSLIGA: 3. september går startskuddet i det første stevnet i ungdomsligaen. Det skjer i Ålesund. UNGDOMSLIGA: 3. september går startskuddet i det første stevnet i ungdomsligaen. Det skjer i Ålesund. FOTO: Morten Jensen
Ungdomsligaen for seilere født i 2002 og til og med 2009, har sin debut i år, og nå er påmeldingen åpnet. Det første stevnet går i Ålesund 3. og 4. september.

Ungdomsligaen er forbeholdt ungdommer, her vil det ikke være rom for «gamle gubber» som kanskje tror de er unge. Seilingen er lagt opp helt etter mønster som seilsportsligaen og som en konkurranse mellom foreningslag, men med en vesentlig forskjell: En seilforening kan godt stille med flere lag.

Er du mellom 13 og 20 år – eller mer spesifikt: Er du født i 2002 eller senere til og med 2009, kan du være en del av laget, som skal bestå av minimum fire seilere.  Dere kan være flere og bytte på å seile, eller om foreningen har så mange som åtte eller flere seilere, stille med to lag.

Ungdomsligaen består av to stevner og det er sammenlagtresultatet som teller. Det koster 4000 per lag å delta per stevne. Det inkluderer båter å seile med og deltagelse i hele ligaapparatet. Kontingenten inkludererogså  middag og sosialt samvær om lørdagskvelden mellom de to regattadagene.

Les også: Nå kommer ungdomsligaen!

I Ålesund og Åsgårdstrand

Det første stevnet foregår i Ålesund 3. og 4. september, og det neste er i Åsgårdstrand 1. og 2. oktober.

– Påmeldingen til begge stevnene har åpnet, og nå håper vi mange seilforeninger vil stille lag og tilby ungdommene sine denne opplevelsen og erfaringen, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Han understreker at ungdomsligaen er en bevisst satsing fra Norges Seilforbunds side. Det er et tilbud og en alternativ karrierevei for alle dem som ikke har båt selv eller som ikke finner seg helt til rette i noen av jolleklassene og alle norgescupene – eller for seilere som synes det er gøy å være med i ulike former for seiling.

– Vi har allerede planene og finansieringen klar også for 2023-sesongen, så ligaen i år blir ikke et enkeltstående tilfelle. Dette blir ingen «one shot». Norges Seilforbund har et langsiktig perspektiv når det gjelder ungdomsligaen, sier Bordal.

– Å få igangsatt denne ligaen er noe vi i seilforbundet har brent for lenge, og nå har brikkene for å kunne realisere en seilsportsliga for ungdom endelig falt på plass. Jeg gleder meg, sier Per Christian Bordal.