onsdag, 22 juni 2022 19:35

Jenter, ta roret i sommer!

JENTER, TA RORET! Det er Norges Seilforbunds oppfordring til alle seilende damer og jenter i år. JENTER, TA RORET! Det er Norges Seilforbunds oppfordring til alle seilende damer og jenter i år. FOTO: Asbjørn J. Thorup
Norges Seilforbund har som ambisjon å få flere jenter til å seile, og nå starter sommeraksjonen «Jenter, ta roret!» Send inn din lille historie om hvordan dette er blitt gjort i din båt.

Akkurat nå er flere seilerfamilier eller seiler-ektepar i startgropen for å stikke avsted på årets seiltur. St. Hans er starten på ferien for mange. Andre er i den siste fasen av planleggingen. Pandemiens klamme hånd har satt mange seilturer på vent i noen år, men i sommer skal det seiles igjen for fullt. Planer og drømmer skal realiseres.

Mange er også ferske seilere der de står med den høyreiste riggen over seg og kjølen stikkende mystisk ned i dypet under. Noen har også sett håpløsheten i det å eie en drivstoffslukende motorbåt i øynene, og av den grunn har konvertert til en stillegående farkost drevet frem av naturens egne, avgiftsfrie krefter.

Det er mye nytt som skal læres om bord i mange båter, men det at noe nytt skal læres, er også en gyllen grunn til å fravike sedvanen og det vante mønsteret som har preget seilbåtmannskaper i århundrer – at det bare er far som kan.

– Jenter, ta roret, sier Iens Ludvig Høst i Norges Seilforbund.

Dame-underet i Son

På seiltinget i 2021 besluttet Norges Seilforbund at seilerjenter og seilerdamer i Norge skulle løftes opp og frem. Det ble nedsatt et eget damutvalg som skulle jobbe med saken, og flere initiativer er blitt tatt. Rene damekurs og damegrupper er blitt igangsatt i enkelte seilforeninger, og oppslutningen har vært enorm. MJX0131STORT BEHOV: Lene Ravnevand startet damegruppe og seilopplæring i Soon som fikk en enorm oppslutning. Derifra kommer det minst 75 damer som vil ta roret i sommer! FOTO: Morten Jensen

Damegruppen «Ladies Sailing» i Soon Seilforening ble igangsatt av Lene Ravnevand etter at hun selv hadde følt utrygghet om bord på en seiltur der hun satt passivt som mannskap. Det skulle vise seg at hun ikke var den eneste som hadde det slik. Nå teller gruppen over 75 kvinnelige seilere som har tatt roret og lært å seile på sine egne premisser.

– Det ligger et enormt «kundepotensiale» i å lære damer å seile. Det er et stort, udekket behov; det fins mange lærelystne jenter der ute. Men de må lære seiling på sin måte, sa Lene Ravnevand, da hun fortalte om Soon-fenomenet under NSFs klubbkonferanse i vinter.

Les også: Mange jenter vil bli seilere – på sin måte

Tok roret fra pappa

VideoCapture 20220616 101759 1TOK RORET: Sina Tømta tok roret fra faren sin – og har siden hatt fast plass ved rorkulten om bord.En annen som har tatt roret, er Sina Tømta fra Gjøvik. Hun har seilt med faren sin siden hun var liten jente, men en dag sa hun til faren sin: «Pappa, kan jeg få styre i denne regattaen?».

Det fikk hun – og det har hun gjort siden. De vant onsdagsregattaen de deltok i.

– Du vet, selv om jeg bare hadde vært med som mannskap, hadde jeg jo sett og lært hva pappa gjorde. Det fikk jeg prøve da jeg selv fikk rorkulten i hendene. Vi har begge vært veldig fornøyde etter at jeg overtok roret, og de andre i seilforeningen syntes det var kult.

Nå har Sina også seilt sine første soloseilaser. Foreløpig kun på Mjøsa, men hun har kjempelyst til å forsøke seg i saltvannsregattaer også.

– Det er klart jenter kan, det er vel overhodet ingen grunn til å tro noe annet. Se bare på alle jentene som seiler regatta. Det handler om å slippe jentene til ved roret, ha tålmodighet og bruke litt tid. Da bygges også en felles interesse seg sterk og robust i familien og blant mannskapet, og ikke minst økes sikkerheten om bord ved at flere kan ta roret dersom situasjonen skulle kreve det, sier Iens Ludvig Høst.

Derfor er det Norges Seilforbunds klare oppfordring denne sommeren: «Jenter, ta roret!»

NSF vil gjerne høre – og lære

– Og, sier Iens Ludvig.

– Vi vil gjerne høre hvordan dette foregår om bord i den enkelte båt – og hva resultatet er blitt. Vi vil premiere de beste anektodene og historiene vi får med tre flotte dunjakker fra Helly Hansen! Fortell – så vi får vi høre og andre kan lære!

Ankekdotene kan sendes til Iens Ludvig og undertegnede (mailoppsett i denne linken). Vi er spente på å høre hvordan dette forløper i hver enkelt båt.

Og til slutt, om det skulle være noen skeptiske menn i gjen der ute på sjøen et sted, så er kanskje erfaringen fra Lene Ravnevand i Soon den største gulroten en mann kan få når det gjelder å våge å overlate roret til damene:

– Kjære menn – lærer jentene seg å seile, blir det mer seiling på dere også!

Lykke til!