lørdag, 23 juli 2022 06:02

Tre norske lag er finaleklare i SCL

BI ATHLETICS: Liga-laget til BI-studentene kvalifiserte seg til finalen i SCL ved å bli nummer fire i kvalifiseringen i Vilamoura. BI ATHLETICS: Liga-laget til BI-studentene kvalifiserte seg til finalen i SCL ved å bli nummer fire i kvalifiseringen i Vilamoura. FOTO: SCL/osga_photo
I dag (lørdag 23. juli) starter finalen i Sailing Champions League  i Travemünde i Tyskland med tre norske lag på startstreken.

I alt 36 seilforening-lag fra 20 nasjoner er klare for å starte i finalen i Sailing Champions League (SCL). Norge har med tre lag i finalen, og de tre seilforeningene som skal forsvare de norske fargene, er Moss, Åsgårdstrand og BI Athletics.

Det skal seiles i J/70, og før de endelige mestrene kan utropes, er det lagt opp til å gjennomføre 18 hele flighter med ni båter i hver seilas – pluss en finalerunde med de fire beste lagene. Åsgårdstrand er med i finalen som vinner av fjorårets seilsportsliga, mens Moss og BI Athletics har kvalifisert seg gjennom kvalifiseringen i Vilamoura som foregikk tidligere i år. Der ble de henholdsvis nummer 5 og 4 av de 14 lagene som kvalifiserte seg.

Åsgårdstrand Seilforening stiller med Karl Otto Book, Maren Magda Book, Sindre Sørebø og Mattis Sandsgaard. Sindre og Mattis er 16 og 15 år gamle.

– Vi forventer både opp- og nedturer i skiftende vind. Resultater tenker vi ikke mye på nå før det starter, men vi kommer til å fokusere på å seile gjerrig og kjempe for enkeltplasseringer, sier Karl Otto Book.

BI Athletics deltar med sitt faste seilsportsliga-lag: Jon Alexander Hvam, Anette Heldal, Even Eide Onstad og Vegard Sandes Larsen.

For Moss Seilforening seiler Magne Klann,  Jørn-Erik Ruud, Roger Larsen og Henrik Bordal.

– Vi vet jo at nivået er veldig høyt. Som vanlig har vi ambisjoner om å seile opp mot vårt beste mer enn å seile etter resultatet. Hvis vi likevel skal prøve, vil vi nok si at beste halvpart er veldig bra, sier Magne Klann.

Også i fjor deltok Norge med tre lag i finalen. Da kom Åsgårdstrand på 15. plass, mens BI Athletics og Askøy Seilforening kom på 25. og 26. plass. Seieren gikk til den finske foreningen Esbo Segelförening. De deltar ikke i år. I stedet stiller den tyske foreningen WV Hemelingen som forsvarere. Hjuviks Båtklubb fra Sverige har fått plass i finalen med damelaget som vant Women’s Sailing Champions League i 2021. I tillegg til de mange europeiske lagene, deltar det to lag fra Australia, ett fra New Zealand og et lag fra Vanuatu-øyene i Stillehavet som vant Asia Pacific-ligaen.

Sailing Champions League arrangeres i år for niende gang, og den andre finalen som ble avholdt i 2015 ble vunnet av KNS. Kongelig Dansk Yachtklub (KDY) vant den første. Deretter har tyske og italienske foreninger vunnet to ganger hver, mens seieren i 2019 gikk til Australia og som sagt til Finland i 2021. Ingen foreninger har til nå klart å vinne Sailing Champions League to ganger, men tre foreninger har vært blant de tre beste to ganger. Ingen av dem er med i år.