mandag, 22 august 2022 11:32

Bronse-Solingen vant gull i NM

BRONSE-SOLING: Soling-laget som vant bronse i OL i Sydney i 2000 er fortsatt best i Soling – og i den samme båten. BRONSE-SOLING: Soling-laget som vant bronse i OL i Sydney i 2000 er fortsatt best i Soling – og i den samme båten. FOTO: Kenneth Myhre
Soling-laget som vant bronse i OL i 2000, viste at de ikke fortsatt kan – og vant Soling-NM i et stjernespekket felt.

– Vi har ikke seilt sammen siden OL i 2000, men når vi nå satt sammen i Solingen igjen, var det nesten som om det var i går. Forskjellen var at vi alle var litt mer skrøplige i rygg og lår enn den angen, sier Herman Horn-Johannessen, som styrte det samme laget han vant bronse sammen med i OL i Sydney i 2000, inn til NM-gull i Soling.

Båten var den samme og mannskapet det samme som i 2000: Espen Stokkeland som nå seiler for Færder Seilforening, og Paul Davis, som bor i Canada. Han hadde tatt turen derifra for å delta i NM. Paul var tidligere leder i Asker Seilforening, og representerer fortsatt den foreningen.

– Vi rakk ikke å trene noe sammen før NM, men alt føltes veldig likt som det var, og vi har jo alle seilt siden vi seilte sammen for 22 år siden. Paul har seilt med Bill Abbott i Soling-VM helt frem til 2019, og Espen har jeg jo seilt litt Melges 24 med. Så helt rustne var vi ikke, men med den friske vinden vi hadde under NM, ble det mye uvant muskebruk for de to som måtte henge. Jeg hadde også glemt hvor tungt det er å styre en Soling. Den er jo i utgangspunktet litt logirig, så jeg måtte dra mye i rorkulten – i motsetning til hva jeg trenger å gjøre i en Melges, forteller Herman.Bronse soling lensTEKNIKKEN SATT: 22 års fravær til tross, Hermann Horn-Johannessen, Paul Davis og Espen Stokkeland husket fortsatt hvordan en Soling skal håndteres. FOTO: Kenneth Myhre

Vant på grunn av jevnheten

OL-Solingen de seilte, hører nå hjemme hos Norsk Maritimt Museum, så den har vært lite brukt siden 2000. Den ble lånt ut for anledningen.

– Vi hadde nok den beste båten i feltet; den har holdt seg godt, men jeg var likevel litt overrasket over hvor lik farten var blant de beste. Dessuten hadde jeg helt glemt hvor vakkert det er å se et felt av Solinger på kryss.

Herman tror de var best til slutt fordi de, det lange fraværet til til tross, fortsatt fikk til det tekniske, og at de hadde en båt hvor utstyret fungerte. Flere av lagene trøblet litt fordi ikke alt utstyret funket som det skulle om bord. Dessuten var det krevende forhold med en vind som skiftet både i styrke og retning. Selv om det tilsynelatende var sol og flott sønnavind, var vinden veldig «hullete». Den sprang i sturke fra 4–5 m/sek til 10–12.

– Det gjaldt å bruke hodet, og vi valgte å seile nokså konservativt og sikkert. Og dette i kombinasjon med at teknikken fortsatt satt og farten var god, så tok vi nok de andre fordi vi hadde best jevnhet i regattaen, sier nybakt norgesmester i Soling, Herman Horn-Johannessen.

Og det var ikke hvilke som helst konkurrenter han vant over. Resultatlisten blant de fire fremste kunne like gjerne vært hentet fra et Soling-NM på 1990-tallet, som fra årets NM. På sølvplass kom Kristoffer Spone, Kristian Nergaard og Christen Horn Johannessen, mens bronsemedaljene gikk til Terje Wang, Pål Prøitz og Christian Rieder. På fjerdeplass kom Dag Usterud, Terje Sorteberg og Børre Skui. Disse seilerne – og da først og fremst rormennene – har seilt mye mot hverandre opp igjennom årene.

Mesterskapet, som ble arrangert av KNS, hadde samlet mange av klassens gamle mestere i anledning av at det i år er hundre år siden konstruktøren, Jan Herman Linge, ble født.

Resultater.

Favoritt-seier i Yngling

Det betød at også Yngling-klassen, som hadde NM parallelt med Soling-klassen, hadde tiltrukket seg gamle storheter. Navn som Wang og Landsværk klinger nostalgisk godt i Yngling-kretser, men ingen av de tidligere norgesmestrene, Hans Wang og Erling Landsværk, nådde opp denne gangen. Det ble henholdsvis 9. og 7. plass blant de 17 Yngling-lagene som deltok.

Norgesmester ble Eivind Melleby som hadde med seg kone Karianne og sønn Sigurd. Det var ingen bombe at de vant – Eivind er jo i verdenstoppen i Star-klassen – men de fikk kamp til døren av trioen Erik Holter, Gunnar Velten og Stian Bergsbakk som bare var to poeng bak.

Ytterligere ti poeng bak og inn til bronsemedaljer kom Joakim Skovly, Kjell Eirik Irgens Henanger og Simen Granviken. OL-seiler Helene Næss avsluttet mesterskapet sterkt med to 2. plasser, men kom litt for dårlig i gang innledningsvis slik at innspurten  «bare» holdt til 5. plass. Resultater.Melleby ynglingYNGLING-GULL: Eivind, Karianne og Sigurd Melleby ble norgesmestre i Yngling. FOTO: Kenneth Myhre