onsdag, 31 august 2022 09:25

Premiere for Ungdomsligaen i Ålesund

SPENNENDE: Det blir utvilsomt spennende å følge Ungdomsligaens seilaser i Ålesund! SPENNENDE: Det blir utvilsomt spennende å følge Ungdomsligaens seilaser i Ålesund! FOTO: Henrik Eriksen
Kommende helg møtes 15 lag i den aller første runden av Ungdomsligaen. Det skjer i Ålesund. 11 seilforeninger er representert.

Ungdomsligaen er for ungdommer fra 14 til 20 år (født i 2002–2008) , og i den første runden som utkjempes i Ålesund, stiller 14 lag til start. Som i seilsportsligaen skal det seiles i J/70, og fem og fem lag skal møtes til dyst i det antall flighter man rekker å komme igjennom i løpet av to hektiske og lange regattadager.

– At det deltar 14 lag i den første runden, er godt over forventningene våre, sier generalsekretær, Per Christian Bordal, i Norges Seilforbund.

– Jeg opplever at Ungdomsligaen er blitt tatt veldig godt i mot, og at mange seilforeninger nå er på hugget for å stille med lag. Jeg har mottatt mange positive signaler fra nær og fjern, og dette lover veldig godt for fremtiden. Jeg tipper at det blir enda flere lag i den andre runden i Åsgårdstrand 1. og 2. oktober, sier prosjektleder for seilsportsligaen, Magnus Hedemark.

Ålesunds Seilforening er liga-pionerer

Ungdomsligaen er i likhet med seilsportsligaen en konkurranse mellom foreningslag, men i ungdomsligaen kan en forening stille med mer enn et lag. Dette har KNS benyttet seg og deltar med hele tre ungdomslag. Vertsskapet i Ålesunds Seilforening, stiller med to lag som skal forsvare de lokale fargene.

– I dette første året har vi også åpnet for at foreninger som ikke har mannskap nok til å fylle et eget lag, kan gå sammen om å danne et lag, sier Bordal.

Sandefjord Seilforening har benyttet seg av denne muligheten og har fått med seg to seilere fra Tønsberg til et blandingslag.

– Det er veldig gøy at Ålesunds Seilforening får arrangere det første stevnet i ungdomsligaen. Vi var jo også vertsskap for det aller første test-stevnet da denne formen ble innført her i landet i 2015, sier Andreas S. Larsen i Ålesunds Seilforening.

planskisse regatta ValderhaugfjordenPÅ NORDSIDEN: Ungdomsliga-seilasene vil foregå på nordsiden av Ålesund sentrum og med Skansekaia som race village.

Ungdomsligaen vil ha Skansekaia midt i Ålesund sentrum som «race village». Der blir det deltagertelt og og anledning til å bli kjent med konkurrentene sine mellom seilasene. Mange verdsetter ligaseiling nettopp på grunn av denne sosiale siden av konkurransen. Regattabanen vil ligge på Valderhaugfjorden på nordsiden av bysenteret.

– Der har vi gode muligheter til å tilpasse banen etter vindforholdene. Det er varslet relativt lett vind kommende helg, og det er mer vindsikkert nord for byen enn på sørsiden, sier Andreas S. Larsen.

For alle deltagerne som kommer til Ålesund, arrangerer seilforeningen en felles middag i foreningens nye klubbhus lørdag kveld.

– Ungdomsligaen er en super arena for seilere rundt om i landet til å bli kjent med hverandre og knytte kontakter, sier Per Christian Bordal.

Lag med ulik bakgrunn deltar

På lagene som har meldt seg er det flere kjente jollenavn, men lagene inneholder også seilere som har valgt ligaseiling som den type seiling de vil være aktiv i. En del av disse seilerne har atskillig erfaring fra seilsportsligaen, mens ligaseiling for mange av jolleseilerne vil representere en ny form for seiling. Det gjelder selve formatet med korte, hektiske baner, men også det å seile sammen i en firemanns kjølbåt med fokk, storseil og ikke minst gennaker.

– Før vi starter vil vi holde en briefing og gjennomgang av hva liga- og J/70-seiling handler om, og samtlige deltagere vil få innførende lynkurs i dette, forteller Thomas Nilsson, som skal innvie seilerne i ligaseilingen og J/70-ens hemmeligheter.

Dessuten vil dommeren Peter Thomas Hansen instruere seilerne i hvordan direktedømming foregår.Peter Thomas HansenBRIEFING: Dommer Peter Thomas Hansen vil gi seilerne en kort briefing i direktedømming før ligastevnet starter. FOTO: Henrik Eriksen

–I tillegg vil vi innlede ungdomsliga-stevnet med en ikke tellende flight slik at alle lagene får prøvd seg i praksis før plasseringene begynner å telle, sier Thomas Nilsson, som vil være til stede og sørge for å formidle til omverdenen hva som foregår i Ålesund..

Har tro på hjemmelagene

Arrangørene i Ålesunds Seilforening holder selvfølgelig en knapp på sine to egne lag.

– De består av gode seilere, men det er klart at lagene med liga-erfaring blir tøffe motstandere. Men vi har stor tro på at våre to lag vil kunne hevde seg på en god måte, sier Andreas S. Larsen.

Helt uten liga-erfaring og J/70-håndtering er Ålesund-seilerne ikke. Ålesunds Seilforening gikk for noen år siden til innkjøp av to J/70-er, noe som har bidratt til at foreningen har kunnet arrangere intern liga-seiling eller avholde stevner på kretsnivå sammen med Molde Seilforening, som har fire J/70-er.

– Det at vi kjøpte de to J/70-ene har bidratt til at vi har kunnet gi et tilbud til en målgruppe vi tidligere ikke hadde noe å tilby, og båtene har betydd mye for lagene som har representert seilforeningen vår i seilsportsligaen,sier Andreas S. Larsen.

Seilforeningene som er representert i den første runden av seilsportsligaen, er:
  • Bærum Seilforening
  • Horten Seilforening
  • Kongelig Norsk Seilforening 1+2+3
  • Moss Seilforening
  • Ran Seilforening
  • Sandefjord Seilforening (sammen med Tønsberg)
  • Stavanger Seilforening
  • Tønsberg Seilforening