tirsdag, 13 september 2022 13:59

Dame-NM setter kursen

GULL: For åttende gang vant Anette Melsom Myhre gull i dame-NM – denne gangen i J/70. GULL: For åttende gang vant Anette Melsom Myhre gull i dame-NM – denne gangen i J/70. FOTO: KNS
At det kun er ORCi- og Express-NM som har samlet flere deltagere enn hva dame-NM gjorde i år, hadde få gjettet på ved årets begynnelse. Anette Melsom Myhre tok nok en NM-tittel sammen med laget sitt.

Mens man i de siste årgangene av dame-NM i Snipe har slitt med å samle sammen nok deltagere, fortoner det å flytte mesterskapet over i J/70 og arrangere det i ligaformat seg som en innertier. Hele 22 lag og 88 damer satte hverandre i stevne i helgen som var – og på deltagerlisten fantes alt fra historiske OL-vinnere til seilere som knapt hadde sett en J/70 før.

– Det har vært en epoke nå der bredden har måttet tilpasse seg eliten, så nå er det på tide at bredden får mer plass, sier Silje With, som står bak Facebook-gruppen #hunseiler med rundt 500 følgere, i et intervju med KNS’ Christian Ruscetta.

– Den store interessen for dette mesterskapet viser jo at det å velge J/70 og ligaformatet som konkurranseform, har vært riktig. Det at ingen trenger å ha egen båt for å kunne delta, har senket terskelen, og det har medført at vi har fått med mange nye seilere i NM. Og det er kjempebra, sier president i Norges Seilforbund, Guro Steine, som selv deltok og betegner seg, til tross for tidligere å ha seilt jorden rundt, som nybegynner i regattasammenheng.Gur og laget hennesPRESIDENTEN: NSFs president, Guro Steine (fremst med rosa cap), var selv deltager i årets dame-NM. FOTO: KNS

Hun roser også KNS for å ha tatt ansvar og for at foreningen har vært en drivkraft i det å fremme dameseiling i de senere årene.

– Det er veldig bra at de store foreningene med ressurser tar ansvar, og vi ser jo nå at dette gir ringvirkninger rundt om i mange mindre foreninger.

Og det kunne konstateres, for i årets dame-NM deltok det seilere fra hele 23 forskjellige seilforeninger. Den største grupperingen hadde arrangørene selv og Asker Seilforening. Prosjektet «Jenter setter kursen» er hjemmehørende i Asker, og de stilte med hele tre lag rekruttert fra dette prosjektet. Landets yngste forening, som så dagens lys for kun et år siden, Lillehammer Seilforening, hadde også et lag med. Og i den forbindelse: Laget som seilerpresident Guro Steine selv var en del av, hadde en skipper fra Gjøvik.Jenter setter kursenJENTER SETTER KURSEN: Hele tre lag rekruttert fra prosjektet «Jenter setter kursen» deltok. FOTO: KNS

Den store bredden som deltok, gjorde mesterskapet både historisk og unikt, men når det kommer til resultatlisten, var det de gamle ringrevene som dominerte.

Gode ringrever

For åttende gang kunne Anette Melsom Myhre (KNS) tre frem for å hente gullmedaljen i et dame-NM. Med seg på laget hadde hun Tine Simensen Oldereid (KNS),  Maren Magda Book (Åsgårdstrand) og Mari Sveen (Soon). Anette var på forhånd favoritt etter at hun tidligere i år vant uttagningen til Women Sailing Champions League som skal seiles i oktober.

Sølvmedaljene gikk til Siri B. Kamfjord (Tønsberg), Janina Bøhmer (KNS), Silje With (Asker) og Anna Gregersson (Oslofjorden), mens bronse-laget bestod av de tidligere OL-seilerne Ida Kathrine (KNS) og Linda Andersen (Tønsberg) (nå med etternavnene Berthet og Cerup-Simonsen), samt Sue Penty (KNS) og Karianne Melleby (KNS). Karianne, som for en snau måned siden ble norgesmester i Yngling, tok dermed sin andre NM-medalje for året, noe for øvrig også Maren Magda Book i vinnerbåten gjorde. Hun hadde en bronse fra årets Snipe-NM fra før.Ida og LindaOL-SEILERE: For første gang på 25 år seilte Ida Kathrine (i blått) og Linda Andersen (i rødt) sammen i en regatta. Det ga dem en bronsemedalje. (FOTO: KNS)

Resultater

Ida Kathrine og Linda hadde ikke sittet i samme båt i regattasammenheng på 25 år.

– Men vi fant utrolig fort rollene våre om bord, kunne de fortelle til KNS’ Ruscetta.

Linda, som bor i Danmark, kunne også fortelle at hun har startet en damegruppe med J/70-seiling der med Optimist-mødre som ikke hadde seilt så mye før.

Se flere intervjuer med dame-seilerne

Da dame-NM ble introdusert i 1996, deltok det 20 lag. Året etter var deltagelsen halvert. Da deltok kun 10. Med ligaseiling i J/70 hvor ingen behøver tenke tanken om å anskaffe seg en egen båt, er det grunn til å håpe på at årets NM ikke var et dame-blaff, men starten på en eventyrlig utvikling.