torsdag, 15 september 2022 08:59

Gedigent kjølbåt-NM i anmarsj

LANGT UTE: J/70-ene skal seile het ute ved Fulehuk, og blir det godt med vind der ute, kan forholdene bli fartsfylte! LANGT UTE: J/70-ene skal seile het ute ved Fulehuk, og blir det godt med vind der ute, kan forholdene bli fartsfylte! FOTO: Morten Jensen
Fredag starter det som vil være årets største NM. I Tønsberg skal det kåres mestere i J/70 og Express, og på deltagerlistene florerer det med kjente og gode seilernavn blant de over 200 seilerne. Det blir garantert hard kamp om medaljene!

24 J/70-lag og 31 Express-lag skal konkurrere om to sett med NM-medaljer, og de vel 30 frivillige i Tønsberg Seilforening som stiller opp i tre dager, skal sørge for at de litt over 225 seilerne som kommer til Fjærholmen, skal få en minnerik og god regattaopplevelse.

– Vi er godt forberedte og gleder oss enormt til å ta imot seilerne til det jeg vil kalle sesongens formel 1-NM, sier Tønsberg Seilforenings leder, Eirik Brekke, som med karakteristikken hentyder til deltagerlistenes både fylde og kvalitet.

Det skal seiles på to baner. J/70-ene vil, etter klasseklubbens eget ønske som arrangørene har lyttet til, ha sin bane helt ute ved Fulehuk, mens Expressene skal seile nord for Bolærne.

– Det ser ut til at vi skal få glimrende forhold med stabil nordavind gjennom hele mesterskapet. Ikke for lite og ikke for mye, sier Brekke.

Dermed ser det også ut til at den lange transportetappen ut til banen for de motorløse J/70-ene ikke skal by på problemer – en utfordring arrangørene for øvrig også er forberedt på å håndtere. Trengs det slepe-assistanse vil noen av foreningens medlemmer med båt bli mobilisert til å være slepebåter.

En annen stor oppgave som venter arrangørene, er å servere de over 200 deltagerne en skikkelig seilermiddag i klubbhuset på Fjærholmen. Frivilligheten i foreningen skal sørge for det også.

– Ja, dette er et stort arrangement, men vi gleder oss. Det ser det også ut til at deltagerne gjør, for vi har fått veldig mange positive og forventningsfulle tilbakemeldinger, sier Tønsberg-lederen.

Hjemmehåp får tøff konkurranse

Av fjorårets medaljevinnere i J/70-klassen er det kun arrangørenes eget hjemmehåp, Jostein Aker, som stiller til start. Regjerende mester i klassen, Josetin Grødem fra Åsgårdstrand og laget hans figurerer ikke på deltagerlisten. Det gjør heller ikke sølvmedaljør Kristoffer Spone, som har valgt å seile Express denne gangen og som følgelig må finne seg i å være en av favorittene i den klassen.

En sterk kandidat til en av NM-medaljene er utvilsomt Wolfpack-laget som Thomas Nilsson (KNS) er hærfører for. Han har med seg Tønsberg Seilforenings Jacob Undrum, Anders Pedersen (Drøbaksund) og Grant Larsen (Sandefjord Bk)..

Flere av de godt drillete og trente foreningslagene som seiler i seilsportsligaen skal også delta i NM, og blant dem vil trolig laget til BI Athletics være de sterkeste. Nybakte norgesmester i dame-NM, Anette Melsom Myhre KNS) er også på plass med det samme laget som vant NM. I tillegg har de fått med seg Andreas Myhrvold som femtemann om bord for å få enda litt mer kjøtt på rekka i forholdene som er varslet.

Også flere andre lag har valgt å seile med fem om bord.

Se hele deltagerlisten

Hall of fame i Express

Alle de lagene som hentet medaljer i fjorårets Express-NM, stiller også til start i årets mesterskap – men med en liten endring. Skipper Kristian Nergaard (KNS) som ble mester med laget sitt i fjor, er blitt erstattet av Geir Dahl Andersen (KNS). Han vil seile som skipper for laget som er NM-forsvarere i stedet for Kristian, De øvrige som med sine respektive lag skal forsvare sine medaljer fra i fjor, er sølvvinner Kristoffer Spone og Jon August Houge (Christianssand).

Men blant de 28 øvrige lagene som deltar i Express-klassen, er det mange kandidater som har lyst på å sikre seg et sett av årets medaljer, som for øvrig er av helt ny design utstyrt med NSFs nye logo.20220817 MJX0826NM-MEDALJENE: NM-medaljene er nye av året, og mange av deltagerne vil nok ønske seg å få en av dem lagt om halsen. FOTO: Morten Jensen

Kong Haralds Fram-lag er for eksempel blant utfordrerne. Denne gangen uten majesteten om bord. Den «rollen» er overtatt av Hans Jørgen Bauck (Oslo) som har med seg deler av kongens faste mannskap: Kjell Arne Myrann, Kjell Inge Heiberg og Arve Roaas.

Tidligere norgesmester i klassen, Trygve B. Leergaard (Oslo), vil helt sikkert være med i dansen rundt NM-metallet, og båter som har Dag Usterud (Brevik) og Terje Wang (KNS) i mannskapsstallen vil alltid være å regne med. Både Dag og Terje har vunnet NM i Express tidligere. NM-gull i klassen har også Geir Victor Svendsen (Oslo) og Bård Sæthre (Brevik) fra før. Deltagerlisten er med andre ord tjokkfull av gamle storheter.

Deltagerlisten i all sin gullaldrende velde er imidlertid ikke blottet for unge talenter, skjønt veldig mange unge lag er det ikke. Men se opp for laget til Nesodden Seilforening med Jonas Sørlie, Vetle Støen, Erik Woo Nøren og Philip Forslund!

Tre lag har tatt turen helt fra Vestlandet til Tønsberg. Det er de tre lagene som har skippere som Espen Korsnes (Åsane), Fredrik Hansen (Hjellestad) og Kjell Eirik Irgens Henanger (Hjellestad).

Se hele deltagerlisten.

Vinnerne av de to klassene vil sikre seg en plass i Mesternes Mesterskap 14. og 15. oktober i Åsgårdstrand og føye seg til de øvrige deltagerne der.20180628 132446 MJPEXPRESS: 31 båter stiller til start i årets Express-NM, og det er ti flere enn i 2021. FOTO: Morten Jensen