fredag, 16 september 2022 12:55

Stor interesse for Ungdomsligaen

HAR SLÅTT AN: Ungdomsligaen har slått an blant seilere mellom 13 og 20 år. 1. og 2. oktober går runde nummer to med kanskje så mange som hundre ungdommer i aktivitet. HAR SLÅTT AN: Ungdomsligaen har slått an blant seilere mellom 13 og 20 år. 1. og 2. oktober går runde nummer to med kanskje så mange som hundre ungdommer i aktivitet. FOTO: Henrik Eriksen
16 lag er per i dag påmeldt til andre runde i Ungdomsligaen i Åsgårdstrand 1. og 2. oktober. – Vi har tatt høyde for å kunne ha inntil 30 lag, sier prosjektansvarlig Magnus Hedemark.

Første runde av Ungdomsligaen, som foregikk i Ålesund, var en suksess.

– Det ble veldig vellykket, og det var mange begeistrete ungdommer å se. Det å oppleve hvordan vennskap og seilglede smeltet i hop under arrangementet, var nærmest rørende. Det var veldig morsomt å arrangere et ligastevne for ungdommene, sier Magnus Hedemark.

15 lag deltok i Ålesund, og til Åsgårdstrand er allerede 16 påmeldt – drøye to uker før stevnet finner sted. Ungdomsligaen er et nytt prosjekt igangsatt av NSF, og det retter seg mot ungdom mellom 13 og 20 år. Ligaen seiles etter mønster av seilsportsligaen, og i år er det to stevner.

Ungdomsligaen er for foreningslag, men foreninger som ikke klarer å stille med egne lag, kan i denne første sesongen slå seg sammen med andre foreninger. Man behøver heller ikke ha vært med i Ålesund for å delta i Åsgårdstrand; stevnene teller ikke sammenlagt.

– Det viktigste i år er at så mange som mulig får prøve seg og kjenne på hva ligaseiling er, sier Magnus Hedemark.

Jenteandel på 40 prosent

Til neste år er imidlertid tanken den at ungdomsligaen skal være en serie for rene foreningslag, og at stevnene vil telle sammenlagt akkurat som de gjør seilsportsligaen. Hvor mange stevner det vil bli, er ikke fastlagt ennå. Årets to stevner vil bli evaluert før endelige beslutninger for 2023 fattes.

– Men at ungdomsligaen er kommet for å bli, det er hevet over tvil, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Prosjektleder Magnus Hedemark betegner ligastevnet i Ålesund som en skjellsettende opplevelse. Entusiasmen og seilgleden han opplevde blant ungdommene varmet, likeså det at jenteandelen blant seilerne vare hele 40 prosent. Noen tilsvarende prosentandel er det få andre regatta-arrangementer i Norge som kan oppvise.Jenter40 PROSENT: Også blant jenter er Ungdomsligaen populær og mange deltar. I Ålesund var jenteandelen 40 prosent. FOTO: Henrik Eriksen

I det kommende stevnet i Åsgårdstrand er det tatt høyde for å ta i mot 30 ungdomslag.

– Det var hva vi euforisk håpet på etter Ålesund-stevnet, men så mange blir vi nok ikke. Men at det blir 20 lag og kanskje litt til i Åsgårdstrand, har jeg stor tro på.

Har du med andre ord lyst til å forsøke deg i ungdomsligaen, så ta et initiativ overfor foreningen din og få den til å stille et lag 1. og 2. oktober – eller få foreningen din til å stille et lag sammen med en annen forening.

Det er ennå tid til å kunne melde seg på.