fredag, 16 september 2022 13:47

Grimstad satser stort i ligafinalen

HJEMMESEIER: Grimstad Seilforening har et stort mål – og håp – om at foreningens lag skal hale i land seieren i eliteserien i år. HJEMMESEIER: Grimstad Seilforening har et stort mål – og håp – om at foreningens lag skal hale i land seieren i eliteserien i år. FOTO: Morten Jensen
Det skal ikke gå upåaktet hen i Grimstad by at Norsk Seilsportsligas siste stevne for året skal foregå der. Og det hjelper godt på entusiasmen at byens eget lag kan vinne eliteserien sammenlagt.

Den siste uken før seilsportsliga-finalen skal foregå i Grimstad 24. og 25. september, vil en opprigget J/70 prege sentrum av byen. Dessuten vil byens lokalpresse vil bli invitert til prøveseiling slik at de skal kunne ta og føle på hva seiling i J/70 handler om. I Grimstad Seilforening mobliseres det for at hele byen skal ta i mot ligaseilerne med åpne armer og ikke minst heie på hjemmelaget som de håper skal stikke av med seieren i eliteserien.

– Vi er godt i rute med forberedelsene, sier Lars Ingeberg, som er primius motor for ligastevnet i Grimstad.

Møtevirksomheten har vært hektisk i de senere ukene, og det på to plan. Selve arrangementet er blitt planlagt og forberedt i detalj, og seilerne som skal utgjøre laget til Grimstad Seilforening, har møttes sammen med coacher og ressurspersoner for å forberede seg til den avgjørende finalerunden. MJX7975PRIMUS MOTOR: Lars Ingeberg er primus motor for arrangementet i Grimstad, og han holder også en hånd om foreningens lag som skal seile i finalen. FOTO: Morten Jensen.

– Ja, vi føler litt på presset og nervene, men det må seilerne takle. For takler de ikke det, er de jo ikke gode nok til å vinne. Lagets fokus vil bli å være passelig tålmodige og passe aggressive i seilingen sin. Jeg tror de vil klare brasene, for de er gode seilere alle sammen, sier Lars Ingeberg, som også har fungert som coach og bakmann for Grimstad-laget når de har seilt sine runder i ligaen.

Sisterunden blir helt avgjørende

Laget startet med å vinne den første runden i Oslo, men klappet litt sammen da seilingen foregikk på Askøy. Derifra reiste de hjem med en sjetteplass i bagasjen. De tok imidlertid sitt monn igjen i Stavanger, der de tok en ny seier. Etter tre runder ligger de ett poeng bak BI Athletics. Bakover er det et sprang på fem poeng til Stavanger på tredjeplass.

Det betyr etter all sannsynlighet i praksis at det av lagene BI Athletics og Grimstad som gjør det best i Grimstad, blir vinner av Norsk Seilsportsligas eliteserie 2022. I vinnerpotten ligger det en garantert plass i finalen i neste års Sailing Champion League.

Grimstad Seilforening har meldt på seks seilere til finalerunden som vil alternere på å seile: August Austefjord, Girgios Nikotsis, Lars Nicolay Løvdal, Andre Jørgen Ugland, Thomas Gjesteland og Vidar Ljungstrøm.

Disse skal kjempe mot BI Athletics faste og svært samkjørte lag: Jon Alexander Hvam, Anette Heldal, Even Eide Onstad og Vegard Sandnes Larsen.MJP 20210815 00128 8256 x 5504LEDER: BI Athletics kommer til Grimstad som ledende lag i eliteserien, og de vil seile alt hva de kan for å holde den ledelsen helt til siste slutt – og gå seirende ut av eliteserien 2022. FOTO: Morten Jensen

Finalen alle skal få se

Ligastevnet i Grimstad vil ha tilhold på friluftsområdet Groos sør for byen. Regattabanen vil ligge rett utenfor. Selv skal Lars Ingeberg være speaker under stevnet, som også vil bli direktesendt på Youtube – en sending som skjer i samarbeid med universitetet i byen. Dessuten vil det som vanlig bli tracking med resultater og analysemuligheter i verktøyet SAP Analytics.

– Dermed kan alle rundt om i landet og alle i Grimstad som heier på laget fra Grimstad Seilforening, følge den spennende finalen. Ved hjelp av sendingen, trackingen og speakertjenesten vil dessuten tilskuerene i alle båtene, som vi venter vil ligge utpå for å se på, få en forklaring på hva som foregår ute på banen.

Skuer man i krystallkulen til yr.no en uke frem i tid, vil arrangementet få føle på lett bris; 3–5 m/sek fra sør.

– Det er en vindstyrke som vil være god for alle, og retningen bærer bud om at vinden blir stabil, sier Lars Ingeberg.

– Vi gleder oss veldig til å ta i mot alle seilerne, sier han.

Grimstad Seilforenings mål er kort og godt å lage det beste ligastevnet noen sinne – og selv hale i land seiren i eliteserien.August AustefjordSKIPPER: August Austefjord er skipper for Grimstad-laget som skal forsvare seilforeningen og byens ære i den siste ligarunden. FOTO: Morten Jensen