torsdag, 29 september 2022 06:42

Ungdomsligaen 2022 – del 2 i Åsgårdstrand

UNGDOMSLIGA I ÅSGÅRDSTRAND: Laget fra Åsgårdstrand skal kommende helg forsvare foreningens ære på hjemmebane. UNGDOMSLIGA I ÅSGÅRDSTRAND: Laget fra Åsgårdstrand skal kommende helg forsvare foreningens ære på hjemmebane. FOTO: Henrik Eriksen
19 ungdomslag er nå klare til å gyve løs på 2. runde av ungdomsligaen. Det skjer i Åsgårdstrand kommende helg.

Ungdomsligaen må ha gitt mersmak, for i tillegg til de 14 lagene  – med unntak av ett som deltok i runde 1 i Ålesund – stiller ytterligere seks lag til start når runde to skal seiles i Åsgårdstrand. De nye lagene kommer nesten alle fra Østlandet, men et av dem har tatt turen over fjellet fra Bergen.

Se deltagerlisten i Åsgårdstrand

Ungdommene som deltar må være i alderen fra 14 til 20 år (født i 2002 til og med 2008), og alle på et lag skal være fra én og samme forening.

– I år, som jo er den første sesongen for ungdomsligaen, har vi imidlertid tillatt blandingslag. Foreninger som ikke har klart å samle et lag selv, kan supplere med seilere fra en annen forening., sier Magnus Hedemark, som er NSFs prosjektleder for såvel seilsportsligaen som ungdomsligaen.

I ligarunden i Åsgårdstrand er det to slike lag. Tønsberg og Sandefjord Seilforening har gått sammen om et lag, og Fredrikstad og KNS om et annet.

– Til neste år vil vi imidlertid ha rene foreningslag, for i likhet med seilsportsligaen er også ungdomsligaen en lag-konkurranse mellom landets seilforeninger, sier Hedemark.

Og mens de to stevnene i år ikke har noen sammenheng og seiles enkeltvis, vil neste års ungdomsliga gi et sammenlagt-resultat etter det antall runder man bestemmer seg for å arrangere.

Ran Seilforening skal forsvare seieren

I den første runden i Ålesund var det Ran Seilforening som gikk til topps. Laget hadde Oscar Nøttingnes Skovly som skipper, og med seg hadde han tvillingene Tinus og Tiliam Strømme, Emilie K. Nilsen og Magnus Torsvik. Laget har også seilt flere runder i seilsportsligaen sammen, og de var definitivt blant forhåndsfavorittene før stevnet i Ålesund. I Åsgårdstrand skal de forsvare posisjonen sin.52331516698 288e433108 oVINNERE I ÅLESUND: Ran Seilforening vant 1. runde i Ålesund, og stiller i Åsgårdstrand som forsvarere av têtposisjonen sin. FOTO: Henrik Eriksen

På plass nummer to i den første runden kom blandingslaget til Tønsberg og Sandefjord. På det laget stilte Marie Butler Wang, Iver Elias Holm, Sindre Angell-Hansen og Nanna Juell-Bergan. Marie er fra Tønsberg, de tre andre fra Sandefjord.

For Marie vil denne ligarunden også gi verdifull trening og erfaring før Mesternes Mester, der hun også er en av skipperne på deltagerlisten og representerer WASZP-klassen. Tilsvarende erfaring vil også Jenny Skirstad Pollen på Bærum-laget i ungdomsligaen få. Hun stiller i Mesternes Mester 14. og 15. oktober som representant for 29er-klassen.

Et rent lag fra Tønsberg Seilforening kom på tredjeplass i Ålesund og skal følgelig forsvare pallplassen sin i Åsgårdstrand. Sivert Foyn-Andersen er skipper for laget, og med seg har han Ida-Linn Vittersø, Emil Schøning-Olsen og Marie Lepperød. I Åsgårdstrand vil laget bli ytterligere forsterket med unge Victor Lööf, som vant NM i Optimist. Han bor i Åsgårdstrand og er sønnen til den svenske OL-stjernen Fredrik Lööf.

Også Marie på dette laget vil ta med seg erfaringene fra denne runden, når også hun stiller som skipper for eget lag i Mesternes Mester på samme sted om to uker. Hun stiller som norgesmester i ILCA 6-klassen for damer.

Stavanger med August Hanevik som skipper kom på 4. plass i den 1. runden, Horten med Helene Grenne på 5. plass og KNS med Markus Berthet på 6. plass.

Seks nye lag

De 14 lagene som møttes i Ålesund, skal nå bryne seg mot seks nye lag som stiller til den andre runden: Fredrikstad/KNS har Jacob Wærsten som skipper, Oslo med Hedda Habrecht, Bundefjorden med Einar Olaf Blydt Aarnæs, Bergen med Albertine Lind, Nesodden med Eskil Ova og Soon med Kim Leon Krogsæter. Av disse lagene blir nok trolig laget fra Nesodden den hardeste nøtten å knekke. Eskil har med seg Vetle Støen, Erik Woo og Jonas Sørlie, og de har solid erfaring med seiling i eliteserien i seilsportsligaen.

– Jeg gleder meg veldig til denne runden av ungdomsligaen som virkelig er blitt et friskt pust inn i norsk seilsport, sier Magnus Hedemark, som etter stevnet i Ålesund også uttalte dette:

– Stevnet ble veldig vellykket, og det var mange begeistrete ungdommer å se. Det å oppleve hvordan vennskap og seilglede smeltet i hop under arrangementet, var nærmest rørende. Det var veldig morsomt å arrangere et ligastevne for ungdommene.