mandag, 24 oktober 2022 08:12

Årets seilere er i verdenstoppen

ÅRETS JUNIORSEILER DAMER: Maya Gysler fra KNS ble kåret til Årets juniorseiler etter sin 6. plass i U19-VM i iQFOiL. ÅRETS JUNIORSEILER DAMER: Maya Gysler fra KNS ble kåret til Årets juniorseiler etter sin 6. plass i U19-VM i iQFOiL. FOTO: Trond R. Teigen
Tittelen «Årets seiler» henger høyt, for man skal hevde seg godt internasjonalt for å kunne komme i betraktning til en slik tittel. Årets seilere 2022 er alle i verdenstoppen.

På seiltinget i 2021 ble det vedtatt i handlingsplanen til Norges Seilforbund at det skal deles ut egne hederspriser til damer. Dette ble bestemt som et ledd i arbeidet med å øke kvinneandelen i norsk seilsport, og derfor ble det i år utdelt separate priser for damer og herrer for første gang siden 2004.

Hermann Tomasgaard fra KNS ble «Årets Seiler herrer» for sin 7. plass i VM for ILCA 7 på tampen av 2021. Det var den beste prestasjonen til en norsk senior-seiler i perioden 1.10.2021 til 1.10.2022 – som er «årssyklusen» for Årets Seiler-kåringene. Hermann vant også tittelen i 2021, da han vant bronse i OL, og han fikk også tittelen i 2018. I 2009, 2010 og 2012 ble ha Årets juniorseiler i Norge.

Årets seilere på damesiden ble Helene Næss og Marie Rønningen fra Tønsberg. Også de presterte sitt beste resultat på tampen av 2021, da de vant sølv i 49er FX-VM. De er i likhet med Hermann kjent med tittelen fra før, for i 2019 ble de også utropt til Årets Seilere.Marie RønningenÅRETS SEILERE DAMER: Marie Rønningen tok imot prisen Årets Seiler damer på vegne av seg selv og Helene Næss. FOTO: Trond R. Teigen

Theodor Middelthon fra Stavanger ble Årets juniorseiler i år som i fjor. Grunnlaget for kåringen var også nøyaktig lik, for både i 2021 og 2022 vant Theodor bronse i U19-EM i ILCA 7. Den vesle forskjellen fra i fjor til i år, var at han i år ble «Årets juniorseiler herrer».

Juniordameprisen gikk til Maya Gysler fra KNS som tok en 6. plass i U19-VM i iQFOiL i sommer. Det var hennes første «årets seiler»-tittel.

I tillegg til  Årets Seiler-prisene fikk Pia Dahl Andersen og Nora Edland fra KNS Norges Seilforbunds bragdmerke for sin U23-VM-tittel i 49er FX. Dette merket tildeles seilere som er kommet blant de seks beste i OL eller har vunnet et offisielt VM i en klasse godkjent av det internasjonale seilforbundet.Pia og NoraNSF BRAGDMERKE: For sin VM-tittel i U23-VM i 49erFX fikk Pia Dahl Andersen (t.h) og Nora Edland tildelt NSFs bragdmerke. FOTO: Trond R. Teigen

Christian Radichs Ærespris gikk til Emil Schøning-Olsen fra Tønsberg. Denne prisen tildeles ungdom som har gjort en spesiell innsats for å fremme det sosiale miljøet, sjømannskapet og seilgleden i seilforeningen sin.

Prisene ble delt ut under den store seilerfesten på Vippa etter Mesternes Mester. Hermann Tomasgaard og Theodor Middelthon var ikke til stede under tildelingen.

Da damer og herrer konkurrerte om samme pris

Selv om prisene Årets Seiler ikke er blitt delt ut separat til damer og herrer siden 2004, betyr ikke det at titlene ikke er blitt tildelt damer. I 2009 ble Cathrine Gjerpen, KNS «Årets Seiler» og i 2012 fikk Marie Solberg, KNS tittelen som en del av Sonar-laget i paralympics som bestod av henne, Alexander Wang Hansen og Per Eugen Kristiansen. I 2013 ble prisen delt mellom to seilere: Line Flem Høst, KNS og Lars Johan Brodtkorb, Horten. Line vant prisen igjen i 2020, mens den som allerede nevnt tilfalt Helene Næss og Marie Rønningen i 2019.

Juniortittelen gikk til Tiril Bue, KNS i 2011, mens den ble delt mellom to i 2015 og 2016. På herresiden vant Mathias Berthet, KNS den begge de to årene, mens den på damsiden tilfalt Line Flem Høst i 2015 og Caroline Rosmo fra Bundefjorden i 2016. I 2020 vant Helle Oppedal fra Stavanger prisen alene.

Fra 1981 til 2004 har prisene vært delte. Nå er man tilbake til en slik praksis.52433031453 c908609530 oCHRISTIAN RADICHS ÆRESPRIS: Emil Schøning-Olsen (i midten) vant Christian Radichs Ærespris og for ham venter det nå et spennende tokt med «Christian Radich». FOTO: Trond R. Teigen