mandag, 28 november 2022 19:55

Kurs- og seminar-vinter for enhver smak

MYE Å LÆRE: NSF har et stort tilbud av kurs og seminarer denne vinteren. Det er mye nytt å lære! MYE Å LÆRE: NSF har et stort tilbud av kurs og seminarer denne vinteren. Det er mye nytt å lære! FOTO: Morten Jensen
Nå kommer vinteren, men ikke glem å forberede deg til sommeren! Norges Seilforbunds kalender er full av mange herlige kurs som du kan bruker vinterkveldene på!

Det mangler ikke muligheter til å holde seilingen og kunnskapen – ja, hele tankesettet ditt knyttet til seiling – ved like igjennom vinteren. Norges Seilforbund har lagt opp til en rekke kurs og seminarer, og felles for de aller fleste av dem er at du kan følge dem på Teams – hjemmefra i din egen stue.

Du trenger ikke reise noe sted, kun skru på en telefon, et nettbrett eller en datamaskin for å følge med – og delta – på kursene.

Her er hva du kan boltre deg i:

(Ta frem almanakken og noter deg datoene allerede nå!)

4. DESEMBER KL 19:00–21:00

Seminar om finansiering av aktivitet, utstyr og anlegg. Intet seminar er vel viktigere enn nettopp dette for alle styremedlemmer i seilforeningene rundt om i landet! Temaet er like enkelt som det er tricky: Hvordan skaffe penger for å finansiere anlegg, utstyr og aktivitet? Tom Tveita i Åsane Seilforening leder seminaret.

5. DESEMBER KL 18:00–21:30

Trener 1-kurs. Denne kvelden starter dette trener 1-kurset som ledes av Iens Ludvig Høst. Det fortsetter 6. desember, 7. desember, 12. desemebr og 13. desember – alle dager fra 18:00–21:30.

For mer informasjon og påmelding

6. DESEMBER KL 18:30

Fag-seminar i Manage2Sail – del 1. Seminar rettet mot regattakomiteer, resultatansvarlige og dommere, men det er åpent for alle. Oppsett og kommunikasjon ut til deltagerne er stikkord for første del av dette seminaret. Del 2 foregår 7. februar. NB! Seminaret foregår på Zoom (ikke Teams). Påmelding her.

7. DESEMBER Kl 19:00–21:30

Arrangør-seminar ledet av Henrik Wigers Larsen. Denne kvelden skal det handle om holdningsskapende arbeid – blant seilere, supportere og publikum. Seminaret er åpent for alle – ikke bare de som er i gang med arrangørkurs. 20130427 162556 MJPHOLDNINGSSKAPENDE ARRANGEMENTER: Arrangørseminaret 7. desember handler om hva arrangører kan bidra med for å skape gode holdninger. FOTO: Morten Jensen

4. JANUAR KL 18:00–21:30

Årets Trener 2-kurs, som ble startet opp tidligere i høst, fortsetter med en økt om mental treningslære ledet av Iens Ludvig Høst. Denne økten fortsetter 5., 9., 10. og 11. januar – alle kveldene fra kl 18:00 til 21:30.

11. JANUAR KL 19:00–21:30

Arrangør-seminar ledet av Henrik Wigers Larsen. Bruk av ny teknologi og dronebøyer er kveldens fremtidsrettede tema.

12. JANUAR KL 18:00–19:30 OG KL 19:30–21:30

Dommerseminar og regionaldommerkurs. Dette er en todelt kveld der første del er en åpen seminardel der dommergjerningen og hvordan man ønsker at den skal utvikle seg, vil bli belyst og diskutert. Seminaret er åpent for alle.

For dem som skal utdanne seg til regionsdommere, fortsetter kvelden kl 19:30 med en fagdel. Den ledes av Kirsti Pettersen og Niclas Fure.MJP 20221002 8256 x 55045 544DOMMER-ROLLEN: Dommerne har en viktig funksjon i norsk seilsport, og denne vinteren vil det bli snakket mye om hvordan dommer-rollen skal utvikles. FOTO: Morten Jensen

22. JANUAR KL 19:00–21:00

Trener-seminar. Dette er i utgangspunktet etterutdanningsseminarer for trenere, men de er åpne og gratis for alle. Denne kvelden skal det handle om ILCA-seiling, der landslagstrener Anton Garotte, OL-medaljør Hermann Tomasgaard og OL-seiler Line Flem Høst øser av sin erfaring. Det er vel kun en ting å gjøre for alle trenere og ILCA-seilere, erfarne så vel som nybegynnere: Merk av denne datoen!

Viktig for trenere: Alle som vil ha dette seminaret – og alle de øvrige trener-seminarene for den sakens skyld – på sin seil-CV, må melde seg på via Min idrett.

23. JANUAR KL 18:00–21:30

Assistent-trenerkurs.  Dette er et grunnleggende kurs for alle som vil hjelpe til med seilopplæring på en eller annen måte, for alle som har ambisjoner om å bli trenere og for alle som vil være assistenter ved seil-Norges mange sommerskoler. Foreldre og ungdommer er en åpenbar målgruppe for dette kurset.

Kurset fortsetter 24. og 25. januar – til samme tid: kl 18:00–21:30.

For mer informasjon og påmelding20160423 081254 MJP 2ASSISTENT-TRENER: Det er et stort behov for hjelpende hender i seilforeninger, og å ta et assistenttrenerkurs kan være et sted å begynne. FOTO: Morten Jensens

26. JANUAR KL 18:00–19:30 OG KL 19:30–21:30

Dommerseminar og regionaldommerkurs. Opplegget er det samme som for 12. januar: Først et åpent seminar om dommeren rolle, og deretter en fagdel for de som skal bli regionaldommere.

31. JANUAR KL 18:00–21:30

Trener 2-kurset fortsetter med en ny bolk – denne gangen om arrangementsledelse. Kursholdere er Henrik Wigers Larsen og Iens Ludvig Høst.

Denne bolken fortsetter 2. februar, 6. februar og 7. februar til samme kveldstid.

31. JANUAR KL 18:00–21:30

Direktedommerseminar på Teams. Seminaret er åpent for alle nye og eksisterende direktedommere. Ved Harald Sørensen og Karl Petter Haugen. Temaet vil være Appendiks UF, generelle prinsipper for dommeravgjørelser, avgjørelse og konsistens og Regel Del2. Dette er første del av to seminarer på Teams. Det andre seminaret er 2. februar. I tillegg kommer en fysisk dag – enten i Bergen 4. februar eller på Ullevål i Oslo 5. februar (valgfritt). Det vil være mulig å avlegge den teoretiske prøven for å få nasjonal status som direktedommer på den fysiske dagen. Påmelding via Min Idrett kreves av de som vil avlegge eksamen.

1. FEBRUAR KL 19:00–21:30

Arrangør-seminar. Det er travle dager for Henrik Wigers Larsen som også skl lede denne kvelden. Temaet er interessant: Vi ønsker oss alle mange seilere, og som vil fortsette å seile lenge. Hvordan kan arrangørene bidra til at dette skjer? Seminaret er åpent for alle.

2. FEBRUAR KL 18:00–21:30

Direktedommerseminar på Teams – Del 2. Temaet vil være kommunikasjon (teori), posisjonere seg og forutse og Regel 42. Direktedommerkurset fortsetter deretter 4. og 5. februar (valgfri dag) med en fysisk samling på Ullevål eller i Bergen for dem som vil ha nasjonal status som direktedommer. Ved kun å følge seminarene på Teams, kan status som direktedommer på regionalt nivå oppnås. De fysiske seminarene vil bli forsøkt streamet. Arrangører: Harald Sørensen og Karl Petter Haugen

5. FEBRUAR KL 19:00–21:30

Trener-seminar. Denne gangen er det WASZP-klassen som det skal informeres og læres om. Kursholdere er Thomas Nilsson og Mads Severing Hassum-Olsen. Seminaret er åpent for alle – ikke bare for trenere som vil fylle på med WASZP-kunnskap.

7. FEBRUAR KL 18:30

Fag-seminar i Manage2Sail – del 2. Seminar rettet mot regattakomiteer, resultatansvarlige og dommere, men det er åpent for alle. Denne kvelden vil det handle mye om resultathåndtering. NB! Seminaret foregår på Zoom (ikke Teams).

8. FEBRUAR KL 18:00–21:30

Trener 1-kurs. Her kommer det en ny mulighet til å utdanne seg som Trener 1. Kursholder er Emilie Kathrin Vabø, og hun vil holde kurset videre på kveldene: 9. februar, 13. februar og 14. februar – til samme tid.

9. FEBRUAR KL 18:00–19:30 OG KL 19:30–21:30

Dommerseminar og regionaldommerkurs. På denne kvelden blir det igjen et nytt, åpent seminar – og deretter et fagseminar for kursdeltagerne som skal ende opp som regionaldommere.

12. FEBRUAR  KL 19:00–21:30

Trener-seminar. iQFOiL står i fokus under denne kveldens trenerseminar som Celia Valeur Børresen vil lede. Det er et åpent seminar som alle er velkomne til å delta på – trenere så vel som seilere.MJM 202203310009 1145IQFOIL: Foiling er nytt i Norge, og på trenerseminaret 12. februar er det mye å lære. Da handler det om seiling på iQFOiL-brett – og foiling. FOTO: Morten Jensen

5. MARS KL 19:00–21:30

Trener-seminar. Denne kvelden handler det om regatta- og mesterskapscoaching, og dette er det Lars Loennechen, en av Norges aller mest erfarne trenere,  som skal fortelle om. Som tidligere: Seminaret er åpent for alle – trenere må melde seg på via Min idrett for å få det på sin seil-CV.

19. MARS KL 19:00–21:30

Trener-seminar. To store kapasiteter er vertsskap denne kvelden: Fredrik Lööf og Mathias Mollatt skal gi en dyptgående innsikt i Optimistjolle-seiling som trenere og seilere kan ta med seg videre.

25. MARS – KL 10:00 til CA. KL 18:00 - 26. MARS KL 09:00–CA. KL 17:00.

Nasjonaldommer-kurs som er åpent for alle dommere som ønsker å sertifisere seg som nasjonale dommere. Det er også egnet for nasjonale dommere som ønsker en oppdatering. Dette er et fysisk, to dagers kurs som avholdes på Ullevål i Oslo. De som har fulgt dommerseminarene på Teams igjennom vinteren, trenger kun å møte frem på søndagens seminar for å få nødvendig opplæring. Seminaret ledes av Karl Petter Haugen, Niclas Fure og Kjersti Pettersen.