torsdag, 01 desember 2022 14:31

Landslaget for 2023 er tatt ut

I SPISSEN: OL-medaljør Hermann Tomasgaard er selvskreven og stiller i spissen for NSFs nye landslag for 2023. I SPISSEN: OL-medaljør Hermann Tomasgaard er selvskreven og stiller i spissen for NSFs nye landslag for 2023. FOTO: Morten Jensen
14 seilere er tatt ut på det norske landslaget for 2023. Det er noen færre enn på fjorårets landslag. – Mesterskapsresultater og økonomi har vært utslagsgivende for uttaket, sier sportssjef Eirik Verås Larsen.

Seilerne som vil utgjøre det norske landslaget i seiling i 2023, har nå funnet sin form, og mens det i 2022 var to landslag – et landslag og et utfordrerlandslag – blir seilerne slått sammen til ett neste år.

– Ja, vi vil fremstå som ett landslag, men innad i laget vil det være forskjeller når det gjelder tildeling av økonomiske midler og faglige ressurser, sier Eirik.Eirik Verås Larsen, sportssjef i Norges Seilforbund - portrettIKKE LETT: – Det har ikke vært lett å ta ut det nye landslaget, mener sportssjef Eirik Verås Larsen. FOTO: Morten Jensen

De uttatte er:

ILCA 7
  • Hermann Tomasgaard (28), Kongelig Norsk Seilforening
  • Theodor Middelthon (18), Stavanger Seilforening
  • Uffe Tomasgaard (22), Drøbaksund Seilforening
ILCA 6 DAMER
  • Line Flem Høst (27), Kongelig Norsk Seilforening
49er FX
  • Marie Rønningen (28), Tønsberg Seilforening
  • Helene Næss (31), Tønsberg Seilforening
  • Pia Dahl Andersen (22), Kongelig Norsk Seilforening
  • Nora Edland (21), Kongelig Norsk Seilforening
49er
  • Mathias Berthet (21), Kongelig Norsk Seilforening
  • Jeppe Nilsen (22), Kongelig Norsk Seilforening
IQFOIL DAMER
  • Mina Mobekk (18), Kongelig Norsk Seilforening
  • Helle Oppedal (21), Sola Brettseilerklubb
IQFOIL HERRER
  • Endre Funnemark (24), Kongelig Norsk Seilforening
  • Christian Linnerud (18), Kongelig Norsk SeilforeningMJP 20200819 00696 8256 x 5504NY PÅ LAGET: Den eneste nye seileren på landslaget er Uffe Tomasgaard i ILCA 7. FOTO: Morten Jensen

– Jeg har hatt flere andre seilere med i vurderingen, men gitt de rammebetingelsene jeg har, har jeg måttet sette strek her. Det er flere seilere på nivået rett under, og de vil jeg trekke med inn i landslagsaktivitetene når vi har mulighet for det, sier Eirik.

Ute av laget fra i fjor er iQFOiL-seilerne Oda Sverre og August Landmark.

– Jeg tok med mange iQFOiL-seilere på laget for 2022 i og med at dette er en helt ny OL-klasse, og at ingen seilere på samme tid i fjor hadde utpekt seg spesielt. Når jeg nå har måttet begrense antallet på årets lag, har mesterskapsresultatene i år vært utslagsgivende, sier Eirik.

Han håper imidlertid at den store tildelingen Norges Idrettsforbund og prosjektet Summit 24 nylig fikk fra Sparebankstiftelsen DnB, vil kunne bidra til at NSF kan gjøre noe mer for flere seilere i sjiktet under landslaget, enn hva det er rom for i dag. NSF er et av ti særforbund som er en del av Summit 24-prosjektet.

Dette prosjektet går ut på å samle inn penger til disse idrettene. De har det til felles at de alle er idretter med reelle medaljemuligheter i OL i 2024, men de får liten oppmerksomhet i media og offentlige kanaler.  Det gjør det vanskelig for disse idrettene å inngå samarbeidsavtaler med kommersielle partnere som kan finansiere satsingen mot OL. Sparebankstiftelsen DnBs bidrag til Summit 24 var på til sammen 20 millioner kroner, og noen av disse pengene vil forhåpentlig komme seilsporten til gode.Anton GarotteNOE Å FORSVARE: Anton Garotte førte Hermann Tomasgaard til olympisk bronsemedalje. Nå skal han forberede Hermann på en ny OL-deltakelse. FOTO: Morten Jensen

Trenerne i 2023

Trenerkabalen for det nye landslaget er også nesten helt lagt.

Thomas Guttormsen vil følge begge 49er FX-lagene. Anton Garotte fortsetter som Hermanns trener, mens Emilie Kathrin Vabø vil få ansvaret for Uffe og Theodor. Når det er anledning for det, vil Anton og Emilie samkjøre oppfølgingen av ILCA 7-seilerne.

Steven Le Fevre fortsetter som coach for Line Flem Høst, og Jacuaw Nowak fortsetter med 49er-lagene. Når det gjelder de to ILCA-klassene og 49er-laget, deler NSF trenere med det finske landslaget.

Peer Moberg vil være trener for Endre og Christian, mens Kristian Oppedal, som nylig var ferdig utdannet som trener 3, vil følge opp datteren Helle.

– For Mina har vi ikke fått en trenerløsning ennå, men jeg er i dialog med KNS om å finne en coach for henne, sier Eirik.Jente-laget i 49erFX - Marie Rønningen, Helene Næss, Thomas Guttormsen, Nora Edland og Pia Dah AndersenFORTSETTER: Thomas Guttormsen skal lede de norske 49erFX-seilerne til nye høyder i 2023. Fra venstre:Marie Rønningen, Helene Næss, Thomas Guttormsen, Nora Edland og Pia Dah Andersen. FOTO: Morten Jensen

Første treff på Mallorca

Landslaget hadde en avsluttende samling for årets sesong i forrige uke, og den første møteplassen for alle på det nye laget vil være i forkant av den store regattaen i Palma på Mallorca i slutten av mars. Men seilerne vil sees enkeltvis lenge før det.

– Hver tirsdag og torsdag er det ukentlige treninger for alle landslagsseilerne som ikke er på reisefot. Til disse treningene er også seilerne på nivået under velkomne. Jeg ser på det som både positivt og som en fordel at de deltar, for sannsynligheten er stor for at flere av dem en dag kommer på landslaget – og da er det en fordel at de allerede er godt kjent med kulturen og verdiene NSF og Olympiatoppen har.

Verdiene som det norske landslaget følger, kan kort oppsummeres i det enkle ordet START, der hver av bokstavene står for «Sult», «Team», «Artig», «Respekt» og «Trygghet». Og for å kunne være på landslaget, er man forpliktet til å følge disse verdiene.START

– Det har ikke vært så enkelt å ta ut det nye landslaget, all den stund ressursene er begrenset. NSF skal på den ene siden kunne følge opp våre aller beste seilere på en god måte, samtidig som vi har hatt et ønske om å kunne ta med flest mulig. Men et sted har budsjettet krevd at streken har måttet bli satt, sier sportssjef Eirik Verås Larsen.

Mesterskapsresultatene til de norske seilerne i år, har vært disse:Resultater 2022 mesterskap