onsdag, 07 desember 2022 10:37

Hva slags arrangement gir gode vibber?

GOD STEMNING: Hva skal til for å gjøre et arrangement vellykket? NSFs arrangørseminar i kveld kl 19 kan gi mange svar. GOD STEMNING: Hva skal til for å gjøre et arrangement vellykket? NSFs arrangørseminar i kveld kl 19 kan gi mange svar. FOTO: Morten Jensen
I kveld er det duket for det tredje arrangør-seminaret, og kveldens tema er å finne fem til hvilke elementer som gir et arrangement den gode stemningen.

Hva en seiler karakteriserer som «et godt arrangement», kan være så mangt. Kanskje har også ingrediensene i miksen som gjør et arrangement godt, endret seg med tiden. Det som gjaldt i går, gjelder kanskje ikke lenger i dag?

– Målet med seminaret vår denne uken er å bevisstgjøre og få alle til å fokusere på hva som bidrar til å gi en positiv stemning i løpet av arrangementet, sier seminar-leder Henrik Wigers Larsen.

Med seg denne kvelden har han Thomas Nilsson, som både har opplevd mange ulike arrangementer, men som også har vært med på å skape mange regatta-arrangementer. Blant annet har han vært dypt involvert i skapelsen av seilsportsligaen og ungdomsligaen.

– Jeg vil gjerne snakke mye om hva morgendagens formater og arrangementer skal handle om – og hva som gjør dem vellykket, sier Thomas.

Han vil fortelle om hvilke erfaringer han har gjort seg gjennom sin allsidige kontakt med ulike arrangementer, og hva han mener har bidratt til at et arrangement i ettertid har fått karakteristikken «vellykket».

Mange faktorer spiller inn

Og ingrediensene et arrangement består av, er mange.

– God stemning, gode vafler, god parkering og en tøff invitasjon kan for eksempel være like viktig som «rett startlinje» og  «riktige vinnere», sier Henrik.20130428 124732 MJPSERVERING: Maten som serveres kan være en viktig del av et arrangement. Det er ikke uten grunn at en av Oslofjordens mest populære høstregattaer på folkemunne kalles for «Vaffel Cup». FOTO: Morten Jensen

At kunngjøring og seilingsbestemmelser er formulert på en slik måte at de gir smidighet for arrangøren til å kunne tilpasse seg ulike værforhold, kan også være en viktig avgjørende faktor i et vellykket arrangement. Å være handlingslammet fordi bestemmelsene sier sånn og sånn, fører sjelden noe godt med seg.

Hvor skal banen være – tett på land eller langt utpå i fritt farvann? Hva slags dømming bør det være – i juryrommet eller ute på banen? Hvordan skal man kommunisere med deltagere?

Spørsmålene og elementene som bestemmer stemningen under et regatta-arrangement er, mange og arrangørseminaret, som foregår digitalt i kveld (onsdag 7. desember) kl 19, vil belyse mange av dem. Så dersom du ønsker å få oppskriften – eller i alle fall ideer til – hva som gjør et arrangement godt, så er dette kvelden!

Bli med!

Mange kurs og seminarer i vinter

Norges Seilforbund arrangerer i løpet av vinteren en rekke kurs og seminarer, og vi har lagd en oversikt over dem alle.

Gi du glipp av seminaret søndag kveld som handlet om finansiering av anlegg og aktivitet i seilforeningene? Fortvil ikke – hele seminaret kan du se og høre om igjen på NSFs Youtube-kanal. Der finner du for øvrig opptak av mange andre kurs og seminarer – og mye annet nyttig.