tirsdag, 24 januar 2023 11:35

Skjebnetid for seiling i paralympics

I PARA-VM: Henriette Regine Smith og Solfrid Kvinnesland fra Asker Seilforening deltok i para-VM i 2022. Nå håper de at paralympics skal inneholde seiling som gren i 2028. I PARA-VM: Henriette Regine Smith og Solfrid Kvinnesland fra Asker Seilforening deltok i para-VM i 2022. Nå håper de at paralympics skal inneholde seiling som gren i 2028. FOTO: Morten Jensen
I disse dager skal det avgjøres om seiling kommer tilbake på det paralympiske programmet i 2028.

Et samlet, internasjonalt seilmiljø har et stort og sterkt ønske om at seiling skal gjeninntas på det paralympiske programmet. Arbeidet er blitt anført av World Sailing (WS) (det internasjonale seilforbundet) og engasjementet i seilkretser har vært stort, noe som blant annet er blitt uttrykt igjennom den verdensomspennende kampanjen #backthebid i sosiale medier.

Nå er tiden kommet for at en avgjørelse skal tas av styret i det internasjonale paralympiske forbundet (IPC).

– Vi vet at dette er en stor utfordring, for det har aldri skjedd at noen idrett er blitt gjeninntatt i paralympic etter å ha blitt utelatt, skriver World Sailing i en pressemelding.

Stort engasjement verden over

Og seilsporten er ikke alene om å få være en del av paralympics – hele 33 andre idretter har søkt om de ledige plassene som finnes. World Sailing er imidlertid ikke uten håp.

– Vi vet samtidig at vår høylytte kampanje  og det store engasjementet rundt #backthebid er blitt hørt og lagt merke til av IPC. Sammen har vi virkelig klart å markere para-seilsporten, sier World Sailing.

WS slår også fast at dersom det ikke skulle lykkes å få seiling på det paralympiske kartet igjen, vil kampanjen fortsett med uforminsket styrke frem mot at en ny beslutning for paralympics i 2032, skal taes.

Paraseiling blir løftet frem

Arbeidet med å få gjeninnsatt seiling i paralympics har også ført til at WS har ettergått seg selv i sømmene. Mens paraseiling og seiling i de olympiske klassene tidligere er blitt holdt helt atskilt, er paraseilingen nå tatt med i det olympiske seilbildet. Under World Sailings VM i Haag i august, som også er den første nasjonskvalifiseringen til OL i 2024, er de tre para-klassene Hansa 303, 2.4 mR og RS Venture Connect en del av VM-et sammen med de ti olympiske klassene.

Filosofien som den norske Stiftelsen VI, som seileren Bjørnar Erikstad nå er leder av og som arbeider for at utøvere med funksjonsnedsettelse skal gis de samme mulighetene som andre utøvere, ser med andre ord ut til å få et internasjonalt gjennomslag. Bjørnar var for øvrig norsk flaggbærer i det siste paralympic som seiling var en del av – i Rio de Janeiro i 2016.

Siden 2017 har 210 seilere og trenere fra 39 land og seks kontinenter deltat i internasjonale para-arrangementer. I siste para-VM deltok det 40 seilere fra 14 nasjoner. To av seilerne var norske.

En avgjørelse om nye grener i paralympics i 2028 er ventet å bli fattet innen utgangen av januar måned.