torsdag, 26 januar 2023 16:43

Suksessen fortsetter for ungdomsligaen

UNGDOMSLIGA: Ungdomsligaen har slått godt an, og nå gjelder det å sikre seg en plass blant de 30 lagene som får delta i 2023. UNGDOMSLIGA: Ungdomsligaen har slått godt an, og nå gjelder det å sikre seg en plass blant de 30 lagene som får delta i 2023. FOTO: Morten Jensen
Suksessen med ungdomsligaen ser ut til å fortsette. Allerede nå er 16 lag påmeldt til ungdommenes egen seilsportsliga. – Vi regner med at vi ender opp med et sted mellom 25 og 30 lag, sier primus motor Magnus Hedemark.

Ungdomsligaen ble arrangert for første gang i fjor der rundt 20 lag fikk forsøke seg over to stevner. I år starter ligaen for alvor med to nye stevner, et i Arendal 19. og 20. august og et i Åsgårdstrand 30. september og 1. oktober, som teller sammenlagt

16 lag er til nå påmeldt. De fleste kommer fra seilforeninger som også har lag i selve Seilsportsligaen.

– Jeg vil imidlertid oppfordre de seilforeningene som ikke har lag i seilsportsligaen, til å gi ungdommene i foreningen en sjanse til å delta. Terskelen for å være med i ungdomsligaen og få kjennskap til denne typen seiling og miljøet, er mye lavere enn i ligaen, sier Magnus Hedemark.

Han tipper at deltagerlisten vil telle et sted mellom 25 og 30 lag innen det første stevnet finner sted.

– Vi har kontakt med flere seilforeninger som har ungdomslag på gang og som er på vei inn, sier Hedemark.

Norsk lag i Youth Sailing Champions League

Ligaen som ble arrangert i 2022, var en testpilot, og prosjektet ble svært godt mottatt blant ungdommene. De to stevnene, i Ålesund og Åsgårdstrand, var enkeltstående, men ettersom Norge nå er blitt invitert til å stille med et lag i årets Youth Sailing Champions League, som foregår i Vilamoura i Portugal fra 6. til 9. april, er det likevel blitt utarbeidet en sammenlagtliste etter fjorårets to stevner.

– Den ble svært, svært jevn, sier Magnus.

– Stavanger, Ran og Tlønsberg Seilforening fikk samme poengsum, men Stavanger Seilforening ble best, fordi de vant den siste ligarunden. Det er med andre ord Stavanger-laget som får sjansen til å reise til Portugal i april.

Om Stavanger-seilerne ikke kan det, går stafettpinnen videre til neste lag på listen.

– Det å få delta i Youth Sailing Champions League vil jeg sidestille med indviduelle seileres mulighet til å få kunne delta i EM og VM. Kanskje henger en plass i Youth Sailing Champions League enda litt høyere, i og med at bare ett lag får delta, mener Magnus.

Han tror kampen om de gjeveste plassene i kommende sesong blir spennende.

– Nå har flere lag satt seg, de er påskrudde og enda bedre forberedt enn i fjor.

Nå gjelder det med andre ord å kjenne sin besøkelsestid og sikre seg en plass blant de 30 lagene som får delta i 2023. Førstemann til mølla – og i ungdomsligaen kan en seilforening stille med mer enn ett lag.