onsdag, 01 februar 2023 09:52

Ikke paralympics, men det bremser ikke paraseilingen

PARASEILING: NSF fikk i 2022 midler til innkjøp av tre RS Venture Connect og det har hjulpet godt til å sette fart på paraseilingen i Norge. PARASEILING: NSF fikk i 2022 midler til innkjøp av tre RS Venture Connect og det har hjulpet godt til å sette fart på paraseilingen i Norge. FOTO: Morten Jensen
Seiling fikk ikke innpass i paralympics i 2028, men det bremser ikke utviklingen til paraseilingen. Den blir mer og mer integrert i det store seilsportsbildet.

International Paralympic Committee (IPC) vendte mandag (30.1) tommelen ned for at seiling skulle gjeninntas som gren i paralympics i 2028. Dette stopper imidlertid ikke utviklingen av paraseilingen, som i disse dager opplever et større momentum verden over enn noen gang før. Kampanjen som ble satt i gang for å få paraseiling tilbake som gren i paralympics, «BackTheBid, har virkelig satt søkelyset på hvor i det store seil-bildet paraseiling hører hjemme, og bevisstgjøringen av dette har akselerert integreringen av paraseiling til å være en selvfølgelig del av seilsporten.

Og denne utviklingen vil ikke stoppe selv om IPC mener at det ikke er plass til seilsport i paralympics.

– Nei, tvert i mot. Paraseiling blir mer og mer en naturlig del av seilsporten, og jeg vil vel si det så sterkt at vi er kommet lengre i seiling enn i de fleste andre idrettene når det gjelder å leve opp til visjonen «En idrett – like muligheter». Para-VM i skisport er for eksemel nettopp avsluttet, men det var et VM kun for parautøvere. Når World Sailing avholder sitt store VM for OL-klassene i august, vil  tre paraklasser inngå i arrangementet, og de vil konkurrere parallelt og i det samme miljøet som alle de andre seilerne. Her i Norge er for eksempel paraseilerne invitert til NSFs vår- og høstsamlinger,. Det skjer en god og gledelig utvikling, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.

Også i norske regattaer er det i ferd med å skje en endring. Under Asker Seilforenings Askeroptimisten i 2022 var RS Venture Connect en av klassene – på linje med de øvrige. Og det er grunn til å tro at flere arrangører vil ha med seg paraseilerne i fremtiden.

Økende aktivitet i Norge

– Vi ser gryende miljøer for paraseiling rundt om i landet, blant annet på Mjøsa. I NSF har vi nå først og fremst fokus på å bygge opp bredde og aktivitet, men vi  vil i år også introdusere seilerne for litt regattaseiling. I august skal vi blant annet ha para-nordisk mesterskap sammen med KNS.

Per Christian forteller at det jobbes med å utdanne trenere for paraseilere som ved siden av å være «vanlige› trenere, også skal ha kunnskap til å kunne hjelpe paraseilere opp på en god regattastandard.

– Så ja, jeg skjønner skuffelsen over at IPC ikke ønsket seiling inn i varmen igjen i paralympics, men det vil på ingen måte bremse den positive utviklingen paraseilingen er inne i.

Paraklatring og parasurfing er to nye idretter av de i alt 22 idrettene i paralympics i 2028. Nåløyet er definitivt trangt, for IPC mottok søknader fra hele 33 idretter om å få være med i 2028.

Det internasjonale seilforbundet har imidlertid flagget at det ikke har gitt opp å få seiling tilbake. Et nytt fremstøt vil bli gjort for OL i 2032.