tirsdag, 28 februar 2023 13:38

Skal turseilerne seile sin egen sjø?

TURSEILING: Turseilernes plass i det organiserte seil-Norge står på planen som et av syv temaer under klubbkonferansen 11. mars. TURSEILING: Turseilernes plass i det organiserte seil-Norge står på planen som et av syv temaer under klubbkonferansen 11. mars. FOTO: Morten Jensen
KLUBBKONFERANSEN 2023 • Tema: NSF og turseilerne: Turseilerne utgjør den største gruppen i den samlede medlemsmassen til seilforeningene i Norge. Men vier NSF og seilforeningene turseilerne den oppmerksomheten størrelsen på gruppen skulle tilsi?

Dette vil bli diskutert på klubbkonferansen 11. mars.

Majoriteten av norske seilere er turseilere. Det er det ingen tvil om. Det gjelder blant de rundt 22 000 som er medlemmer i seilforeningene, og ikke minst gjelder det blant seilere som ikke er medlemmer av noen forening.

Det er også en kjensgjerning at det meste av seilforeningene og seilforbundets arbeid, energi og oppmerksomhet er rettet mot konkurranseseilerne; de som seiler regattaer i en eller annen form. Det er med andre ord en skjevfordeling når det gjelder tilgjengelige ressurser i alle former, og hvem som får ta del i dem.

Dette er ingen nyhet – slik har det alltid vært siden NSF ble stiftet i 1970 – og at det er slik, er nok også en konsekvens av at NSF er tilknyttet Norges Idrettsforbund.

Hvem er turseilerne?

Turseilernes rolle og posisjon i seil-Norge, og ikke minst hva slags tilbud seilforeningene og NSF har til dem, vil være temaet i denne delen av klubbkonferansen. Noen tilbud finnes dog, som for eksempel Seil UT som har vært en suksess i mange seilforeninger, men kan det være mer? Og ikke minst; hva ønsker turseilerne selv?

• Til å kaste lys over turseilernes tanker, ønsker og behov, kommer Jon Amtrup fra 100 nautiske mil-gruppen til klubbkonferansen. Han er nærmest turseiler på heltid, forfatter av flere bøker, foredragsholder og lommekjent langs kysten. Jon er seiler på sin hals og har sitt hjerte hos turseilerne. En gang i tiden hadde han tittelen «turseileransvarlig» i NSF. Nå er det ingen som er det.
  • Emil C Engebretsen driver selskapet SeilNorge, og han er gjennom det en profesjonell arrangør av seilturer langs hele norske kysten . Til SeilNorge strømmer folk som kanskje ikke har seilt før for å få en opplevelse og ny lærdom. Emil vil snakke litt om hva han opplever at er viktig for dem som på eget initiativ ønsker å være med på seilturer. Hva er det de søker når de melder seg på?
  • Turseilingskonseptet SeilUT har vært en suksess i mange seilforeninger, og Bodø Seilforening er kanskje den av seilforeningene som har drevet dette lengst og har hatt størst suksess. Håkon Byberg kommer fra Bodø for å fortelle om foreningens opplegg og erfaring med å tilrettelegge denne aktiviteten for turseilerne i foreningen.

Turseilernes plass

Det overordnete spørsmålet i denne seansen på klubbkonferansen vil egentlig være hvilken plass turseilerne skal og bør ha i seilforeningene og i seilforbundet. Per i dag har ikke NSF noen dedikert rolle eller noe utvalg som ivaretar turseilernes interesser, og spørsmålet er om turseilerne skal fortsette å seile sin egen sjø – eller om de for eksempel bør få en stemme i NSF i form av et eget utvalg?

Eller for å snu saken rundt: Har seilforeningene og seilforbundet råd til å la turseilerne seile sin egen sjø? I kraft av sitt store antall utgjør de utvilsomt et potensiale til medlemsvekst som overgår all annen virksomhet og rekruttering – gitt at NSF og seilforeningene dekker og imøtekommer turseilernes ønsker og behov på den rette måten.

Kanskje vil diskusjonen på klubbkonferansen inspirere til ytterligere diskusjon når seilforbundets strategiplan skal diskuteres  og vedtas på seiltinget dagen etter?

Delegatene på seiltinget bør lese den.

Syv spennende temaer

«NSF og turseilerne» er en av syv bolker som vil bli løftet frem, belyst og diskutert under Klubbkonferansen i Oslo 11. mars.

Les mer om hele programmet

Den første bolken, som er for trenere, starter kl. 10:00 – det øvrige programmet for klubbkonferansen starter kl. 12:00 og varer til kl. 18:00. Deretter blir det «after sail» og samvær for dem som ønsker det. Som avslutning blir det felles middag kl. 20:00.

Meld deg på klubbkonferansen

Les også: En idrett – like muligheter: Alle skal være med!

Les også: Kurs og rekruttering: Seilforeningene må gripe sjansen!