torsdag, 02 mars 2023 08:21

Samspill skal skape det gode arrangementet

DET GODE ARRANGEMENTET: Hvordan kan alle gode krefter spille sammen for å skape et godt regatta-arrangement? Det er et av syv temaer på Klubbkonferansen. DET GODE ARRANGEMENTET: Hvordan kan alle gode krefter spille sammen for å skape et godt regatta-arrangement? Det er et av syv temaer på Klubbkonferansen. FOTO: Morten Jensen
KLUBBKONFERANSEN 2023: Tema: «Det gode arrangementet»: Hvordan kan alle aktørene som er involvert i et regatta-arrangement, gå sammen om å skape et best mulig arrangement?

Det er spørsmålet som vil bli stilt når representanter for seilforeninger, klasseklubber, seilere, trenere, dommere, arrangører, foreldre og seilforbundet entrer scenen under klubbkonferansen for å diskutere hva de ulike partene kan forvente av hverandre under et regatta-arrangement.

Hvordan bør dette samspillet være – og ut fra hva som er praksis i dag: Hvordan kan regatta-arrangementene som utgjør en lang, årlig terminliste, forbedres?

– Det er nærliggende å ta et eksempel fra oss selv, sier generalsekretær Per Christian Bordal i Norges Seilforbund.

– NSF har det overordnete ansvaret for alle norgesmesterskapene, men vårt engasjement begrenser seg stort sett til å motta søknader fra seilforeninger og klasseklubber, behandle dem og tildele NM-arrangementer. Deretter er det meste overlatt til arrangørene å gjennomføre arrangementet i henhold til NM-reglene som er fastlagt. Vi supplerer arrangørene med NM-medaljer, men det er stort sett det.

– Men, fortsetter han.

– Bør vi som forbund gjøre mer? Hvilke krav bør vi stille til arrangørene som får et NM? Hva er egentlig bestillingen vår til arrangørene?

Dette eksempelet handler om samspillet og forholdet mellom NSF og NM-arrangøren. Men det kan utvides i alle retninger, for  hva er for eksempel bestillingen fra seilerne til arrangøren når de betaler startkontingenten? Hva forventer arrangørene av dommerne som de engasjerer? Hvilken rolle har foreldrene, hva forventer de – og snudd rundt: Kan arrangørene forvente hjelp fra foreldrene som følger barna sine? I det hele tatt, hvordan skal samspillet mellom alle som er involverte i et arrangement være for at det hele skal bli vellykket?

Bevisstgjørende diskusjon

Per Christian håper Klubbkonferansen vil gi en bevisstgjørende diskusjon om dette. Om hva rollene i et arrangement skal være, hvilke forventninger man skal ha til hverandre og hvordan samspillet bør være – slik at utkommet av alt arbeidet som nedlegges i et arrangement, slik at man når målet med et arrangement og oppfyller seilforbundets visjon om å gi seilglede til alle.

Til denne seansen vil det ikke være noe innledende foredrag. Paneldeltagerne vil innta scenen direkte, og Henrik Wigers Larsen, som for øvrig vil lede klubbkonferansen fra A til Å, vil umiddelbart starte med spørsmål til paneldeltagerne.

– Jeg håper på en god debatt, og jeg håper mange seilforeninger og klasseklubber vil være representert på Klubbkonferansen for å suge til seg nye tanker, ideer og impulser og at de vil bli inspirert og motivert, sier Per Christian Bordal.

Hva kan fornyes og hva av det gode gamle i arrangementet kan foredles? Kanskje er det også noe som ikke trengs å endres i det hele tatt?

Kom og hør – og lær. Det er derfor Norges Seilforbund arrangerer Klubbkonferansen. Påmeldingsfristen løper ut 5. mars!

Bli med på Klubbkonferansen!

Temaet – Nye formater og nye seilsamfunn er ett av syv bolker som utgjør årets klubbkonferansen i Oslo 11. mars.

Les mer om hele programmet

Den første bolken for trenere starter kl. 10:00 – det øvrige programmet for klubbkonferansen starter kl. 12:00 og varer til kl. 18:00. Deretter blir det «after sail» og samvær for dem som ønsker det. Som avslutning blir det felles middag kl. 20:00.

Meld deg på klubbkonferansen her

Les også: En idrett – like muligheter: Alle skal være med!

Les også: Kurs og rekruttering: Seilforeningene må gripe sjansen!

Les også: NSF og turseilerne: Skal turseilerne seile sin egen sjø?

Les også: Trenerseminar: Trenerspesial under klubbkonferansen

Les også: Nye formater og nye seilsamfunn: Seilsporten må tilpasse seg nye måter å seile på