fredag, 08 januar 2021 10:42

Tvilling-lag splitter opp

SPLITTER OPP: Tomas og Mads Mathisen har besluttet å legge sin felles OL-satsing på hylla. SPLITTER OPP: Tomas og Mads Mathisen har besluttet å legge sin felles OL-satsing på hylla. FOTO: Morten Jensen
Tomas og Mads Mathisen har bestemt seg for å gi opp sin felles OL-satsing i 49er. Tomas satser imidlertid videre sammen med Jeppe Nilsen.

Etter 13 år i samme båt har tvillingene Tomas og Mads Mathisen bestemt seg for legge sin felles OL-satsing på hylla.

– Etter en krevende, koronapreget og amputert sommersesong var vårt første mål å kapre en plass til Tokyo-OL. Vi har imidlertid bestemt oss for at vår felles satsing i 49er er over for denne gang, selv om vi sikkert kommer til å fortsette å seile sammen i andre båtklasser fremover, skriver de to i en pressemelding i dag.

Den utsatte kvalifiseringen av den siste nasjonsplassen til OL i Tokyo skal etter planen foregå på Mallorca i slutten av mars, men den regattaen vil ikke tvillingene seile sammen. Til start på Mallorca stiller i stedet Tomas sammen med Jeppe Nilsen fra KNS, som han allerede har mange timer i 49er-en sammen med. Jeppe har steppet inn for Mads når han ikke har kunnet seile i det siste halvåret. Så de to kjenner hverandre allerede godt. De to har nå bestemt seg for å satse videre mot OL sammen.

– Det er en tøff beslutning å ta etter så mange opplevelser, minner og gleder vi har hatt sammen, sier Tomas og Mads, når de nå avslutter sitt felles kapittel i karrieren.

Imponerende karriere

De to har vært blant landets mest lovende og dedikerte seilere. Selv oppsummerer de det slik:

– Vi har oppnådd mye i løpet av seilkarrieren. Det startet med at vi ble klubbmestere i A-jolle i Risør. Deretter har vi tatt til sammen seks NM-gull, tre NM-sølv og én NM-bronse i klassene RS Feva, 12,5kvm, 29er og 49er. Internasjonalt har vi, som juniorer, klart både gull, sølv og bronse i EM og bronse i VM 29er- og 49er-klassen.

Mens Tomas nå skal seile videre sammen med Jeppe, har Mads bestemt seg for å ta en pause fra seilingen for å jobbe og studere.

– Vi ønsker å takke Risør Seilforening, sponsorer, samarbeidspartnere, støttespillere, seilvenner, trenere, NSF, NTG og alle dere som har fulgt oss og hatt tro på oss. Men den største takken går til vår nærmeste familie, sier Tomas og Mads Mathisen.

– Vi er glade for at Tomas og Jeppe satser sammen og de to vil inngå i Norges Seilforbunds utfordrerlandslag som vil bli dannet i nær fremtid, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Jeppe Nilsen og Tomas Mathisen
 SATSER SAMMEN: Tomas Matghisen satser videre mot OL sammen med Jeppe Nilsen. FOTO: Morten Jensen