tirsdag, 14 januar 2020

NSF styrker arbeidet for et rent hav

ENGASJERT: Thomas Nilsson (t.v.) er på alle mulige måter engasjert i miljøarbeid, og nå er han også blitt engasjert av Norges Seilforbund. Per Christian Bordal til høyre. ENGASJERT: Thomas Nilsson (t.v.) er på alle mulige måter engasjert i miljøarbeid, og nå er han også blitt engasjert av Norges Seilforbund. Per Christian Bordal til høyre. FOTO: Morten Jensen
Norges Seilforbund har fra 1. januar av engasjert Thomas Nilsson som forbundets miljøforkjemper. I 2020 skal alle seilere bli involvert i arbeidet.

– Thomas skal jobbe mot seilforeninger, klasseklubber og alle seilere for å øke miljøbevisstheten deres og få alle til å bidra til å redusere den marine forsøplingen, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.

Flere har ønsket å være en del av NSFs miljøengasjement. NSF har fått støtte fra flere, blant annet Handelens Miljøfond, og Thomas Nilsson er engasjert i en 40 prosents stilling for å drive miljøarbeidet fremover. Engasjementet har en varighet i første omgang på ett år, men Bordal har et håp og et ønske om en fortsettelse ut over dette dersom det fins midler til det.

– Vi ser også på Thomas Nilssons engasjement som en del av markedsarbeidet vårt, i og med at NSFs miljøengasjement blir et nytt produkt som vi har å tilby våre samarbeidspartnere. Vår intensjon er å gå foran som særforbund på dette området og utfordre de øvrige forbundene innen Norges Idrettsforbund til å gjøre en tilsvarende miljøinnsats innenfor sin gren av idretten, sier Per Christian Bordal.

En viktig del av Thomas’ arbeid vil være å etablere en sertifiseringsordning i samarbeid med konsulentselskapet Cowi. Den vil bestå av en del krav som seilforeningene må oppfylle for å kunne kalle driften sin miljøvennlig. Dette vil helt sikkert kunne være en modell mange andre særforbund kan adoptere,

NSF tok tidlig fatt i forsøplingsproblemet

Arbeidet og innsatsen til Thomas Nilsson er en videreføring av et miljøengasjement som startet i Norges Seilforbund for over fem år siden.

– Engasjementet begynte rundt 2015 da Jon Amtrup tok initiativet til å starte kampanjen «Hold havet rent» i regi av Norges Seilforbund, forteller Thomas Nilsson.

Tanken bak Hold havet rent-kampanjen var å engasjere alle landets seilere til å rydde holmer og strender der de kom. Om alle gjorde en liten innsats, ville den samlete betydningen bli stor. Kampanjen satte fart under Klubbkonferansen i 2016. Der fortalte Simen Andreas Henrik Knudsen fra Nordic Ocean Watch om surfernes miljøholdninger og arbeid for å holde strendene de surfet på frie for søppel. Det ga mange seilere, inkludert Thomas Nilsson, en vekker:

– Ja, dette innlegget fikk meg til å tenke over og ikke minst oppdage hvor ille dette er. Jo mer jeg så meg rundt, desto mer skjønte jeg hvor «søppelblinde» vi alle var blitt.

Norges Seilforbunds gryende miljøengasjement med Hold havet rent-kampanjen medførte at NSF ble medlem av organisasjonene Hold Norge Rent og Norges Friluftsråd. Seilerne ble motivert til å ta aktivt del i den årlige strandryddedagen i regi av Hold Norge Rent, og det ble utviklet en egen app, Hold Havet Rent, hvor seilforeninger kunne registrere søppelet de hadde plukket og dermed også kunne dokumentere sin egen innsats.

Clean Seas - Turn the tid on Plastic

Det var først og fremst turseilerne som lot seg engasjere av Hold Havet Rent-kampanjen. Det er de som farter rundt i skjærgården der søppelet har hopet seg opp, mens regattaseilerne har sine mer eller mindre faste områder der de seiler. Som jollepappa tok imidlertid Thomas Nilsson med sitt miljøengasjement til jollemiljøet, og da Norsk Seilsportsliga ble etablert og håndteringen av den ble overlatt til eventselskapet SailLogic, ble dette virkelig synlig.

SailLogic og seilsportsligaen ønsket, i likhet med seilforbundet, å gjøre en innsats for miljøet, og de ønsket å få med seg næringslivet i dette arbeidet. På denne tiden – i 2017– etablerte FN med nordmannen Erik Solheim i spissen UN Environment-kampanjen «Clean Seas – Turn the tide on Plastic». Kampanjen støttet også en Volvo Ocean Race-båt med samme navn.

– Dette synes vi var en super plattform og kampanje å fronte i regattamiljøet og seilsportsligaen. SailLogic tok kontakt med UN Environment, og Norge var med det et av de første landene som grep fatt i kampanjen og frontet den nasjonalt, forteller Thomas Nilsson.

Clean Seas-kampanjen ble dermed en naturlig og viktig del av seilsportsligaen og i regattamiljøet for øvrig.