onsdag, 12 februar 2020

Sommerleirene er starten på en seilkarriere

SOMMERLEIRE: Tusenvis av barn deltar hvert år på sommerleire i foreningsregi. Nå vil de få et forslag til program. SOMMERLEIRE: Tusenvis av barn deltar hvert år på sommerleire i foreningsregi. Nå vil de få et forslag til program. FOTO: Asker Seilforening
Den kommende klubbkonferansen har en rekke foredrag som virkelig kan bidra til å sette fart på seilforeningen du er medlem av. Et av dem handler om sommerleire.

De som velger å følge foredragene under  «klubbaktivitetsløpet» under klubbkonferansen på The Hub i Oslo 14. mars, kan se frem til en dag spekket med inspirasjon og påfyll av kunnskap. Her er det virkelig mye som kan bidra til å fornye og friske opp seilforeningenes aktiviteter.

Her er et av temaene:

Sommerleirene er starten på en seilkarriere fylt av mestring

Mange seilforeninger arrangerer sommerleire for barn i sommerferien. Varighet og omfang varierer fra en til fire uker, likeså hvor mange barn som deltar. Felles for de fleste leirene er at mange barn i løpet av disse ukene får en tilnærming til seiling, båtliv og et liv på sjøen. Og foruten å være et hyggelig fritidstilbud, er sommerleirene en ypperlig anledning for seilforeningene til å introdusere de unge for hva foreningen har å tilby og hva barna kan oppleve av mestring og glede i et marint miljø.

Øyvind Bordal og Magne Klann har i vinter jonbet med å lage en modell og et forslag til konkret program for disse sommerleirene, der barna i løpet av en uke skal kunne komme igjennom fem trinn som skal kunne gi konkret mestringsglede.

Dette opplegget og programmet vil de presentere under klubbkonferansen. Det betyr at foreningene vil kunne ha et grunnopplegg for sine sommerleire som de kan ta utgangspunkt i og tilpasse etter egne behov og muligheter.

De øvrige postene på programmet under klubbaktivitet er:

• Dette er hva seilforeningene ønsker seg!
  • Rullende mediasenter som seilforeningene kan bruke
  • Slik får du seilsporten frem i lyset
  • Å få peiling på seiling går gjennom mestring

Oppfordringen er enkel: Meld deg på klubbkonferansen og bidra til å gi seilforeningen din inspirasjon og ideer – og et fornyet innhold!